יום רביעי, 24 בספטמבר 2014

ההתנגדות לאריאל היא הגנה על הגילדה

התירוץ שאריאל נמצאת בשטחים היה קו ההגנה האחרון שלהם לאחר שכל התירוצים האחרים להגנת הגילדה נכשלו. למען הסר ספק - אין לי מושג למה הם חיפשו תירוצים מתירוצים שונים, אין מספיק סטודנטים, אין מספיק חוקרים, רמת המחקר לא מספיקה, אין מספיק מעונות, המקום לא טוב. בהתחשב בהיסטוריה של כל האוניברסיטאות בארץ (פרט לעברית) הם כנראה מתקשים לטעון ברצינות "אין מקום לעוד אוניברסיטה".
 
התירוץ הזה היה תקף שהקימו את בר אילן? את בן גוריון? את חיפה? איפה עובר הגבול? אין שום סיבה סבירה לחשוב שהטיעון הזה תקף יותר היום מאשר ב-1969 ויש המון סיבות לחשוב שהוא תקף פחות. מספר הסטודנטים עלה פי 10 וגם התקציב להשכלה גבוהה עלה בשיעור דומה, האוכלוסייה גדלה פי 5 ואפילו מספר החוקרים עלה פי 2. המל"ג מתרכז בנקודה האחרונה, אבל התירוץ שאין מספיק חוקרים לא ממש מסייע לו ציבורית - התומכים באוניברסיטאות נוספות רואים בהן דווקא פתרון לבעיה הזאת. כל אוניברסיטה חדשה פירושה יותר תקני מחקר (בתיאוריה לפחות).
 
יש מחסור דרסטי בתקנים לחוקרים שעוזבים את הארץ, הוויכוח היחידי הוא מי אחראי למחסור בתקנים, אין ויכוח על קיומו. זאת אף על פי שרבים מאלו שעושים דוקטורט אינם רואים לקבל תקן. עדיין, במצב שבו חצי מהפרופסורים הישראלים נמצאים בחו"ל, די ברור שיש רבים שראויים לקבל ואינם מקבלים. אם מניחים אחרת, צריך להניח שמחצית (לפחות) מהפרופסורים הישראלים אינם ראויים לתפקידם ואין שום מחליפים טובים. אלו שתי הנחות שקשה להניח אותן.
 
המסקנה הזאת נובעת מכך שיחס התקנים בארץ לעומת מספר הפרופסורים הישראלים הוא בערך 1:2. קרי, או שחסרים תקנים או שיש פרופסורים שצריך להעיף, או שרוצים שהם לא יהיו פה.
 
עם זאת, אין ספק שחלק מהפרופסורים הישראלים בחו"ל מעוניינים להישאר שם. עובדתית, כשהממשלה יזמה פרויקטים להחזרה היו הרבה יותר קופצים מאשר תקנים. כך שגם אם התופעה קיימת, היא איננה מצביעה על כך שאין כאלו שרוצים לחזור. הסקרים מצביעים בערך על 80%, גם אם מדובר בחצי מזה, מדובר בגידול רציני במספר התקנים בארץ. היו כמובן רבים שהיו חסרי משרה קבועה, אבל גם לאחר סינונם היו יותר מכפול מ-50 התקנים שהממשלה תקצבה. מה שגרם כמובן לבעיה אחרת, הממשלה הניחה בטיפשות שלא יהיו מספיק כאלו ולכן העניין נמתח על פני שנים במקום חודשים כמתוכנן. השאלה אם צריך להשקיע דווקא בהם היא שאלה נפרדת שאין לי תשובה חד משמעית עליה, זה כמובן תלוי בכל אחד ואחת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

גבולות מדומיינים: הטקטיקה המוזרה של מחיקת גבולות

ביקרתי בהודו בשנת 2015 לצורך עסקים, כחלק מדרישות הבקשה לאשרת עסקים הייתי צריך לציין את המדינות הגובלות בהודו. הופתעתי לגלות שצריך לכלול גם א...