יום שני, 28 בדצמבר 2015

המינוף של הקרן החדשה לישראל

אני בדיוק סיימתי את מאמרה המבדר של טלי ניר מהאגודה לזכויות האזרח בנושא (בעוונתי קניתי ידיעות). היא צודקת בדבר אחד - אין צורך בחוק עמותות נוסף, צריך לאכוף את החוק שכבר עבר, למרבה הצער, האגודה שהיא סמנכ"לית שלה מספקת שירותים משפטיים להארכת ההליכים בנושא.
 
הנ"ל טענה, שהמידע כבר חשוף ואפילו נמצא באתרי האינטרנט. אני חושב שרמת הידע שלי בחיפוש באינטרנט היא קצת מעל לממוצע ולא הצלחתי למצוא באף אתר של עמותת שמאל את המידע (פרט לאזכורים אנקטודליים של תרומות זרות אקראיות ספציפיות). פרט לכך האגודה הגישה בג"צ נגד רשם העמותות שדרש הסברים למה 9 עמותות שמאל מרכזיות לא דיווחו בנושא (אני לא ראיתי עדכון בששת החודשים האחרונים כך שכנראה אין החלטה).
 
בדקתי את אתרי האינטרנט אבל בהם אין פרטים. העמותות גם מפרסמות דוחות מגוחכים של תקציבים בלי עלות פרויקטים שמכילים 99% מהתרומות המשמעותיות ובוודאי של מדינות (שלא מעוניינות לשלם את תקציב הבורקס של ההנהלה).
 
את הכסף של הקרן החדשה אפשר לחלק לשלושה חלקים (מהקטן לגדול):
א. התקציב הישיר של הקרן
ב. תקציב הפעילות של הקרן
ג. הכסף ששתי"ל מפקחת עליו
בדרך כלל הם מפרסמים את א' ואם מתעקשים מקבלים את א+ב. לרוע המזל, לפי הפרסומים של הקרן עצמה, ג' מגמד את א'+ב' (לא ברור בכמה, אבל מדובר בסדר גודל לפחות). כך שהתשובה המתקבלת אולי נכונה טכנית אבל לעניין המינוף היא חסרת משמעות.
לא למותר לציין שהתרגיל הזה לא מוגבל לקרן החדשה...
 
יש לציין כי הקרן החדשה מפרסמת את התקציב אבל לא הכסף המפוקח - זה כמו בבנק - התקציב קטן יחסית אבל הכסף בשליטה אפקטיבית גדול בהרבה.

יום חמישי, 10 בדצמבר 2015

מדידת העוני בישראל

משום יש הנחה שמדידת העוני זהה בין המדינות, כל מדינות ה-OCED פרט לישראל הורידו את העוני המדווח על ידי משחקים בסטטיסטיקה. אולי התוצאה החיובית היחידה של בעיות המשילות בישראל היא שהניסיונות הללו (והיו לא מעט) נכשלו פה.

מדידת העוני היא גם יחסית, כך ששיפור במצב הכלכלה יביא כמעט תמיד לעליית בשיעור העוני ושוב, בשעה שמרבית מדינות ה-OCED נכנסו למשבר גדול ישראל דווקא יצא ממנו בתקופה המדוברת.


אני מוכן לקבל ביקורת על מדיניותה הכלכלית של הממשלה, אבל היא צריכה להשוות תפוזים לתפוזים ולא תפוזים לפומליות כמקובל בז'אנר.

יום רביעי, 9 בדצמבר 2015

למה ארגוני השמאל נסחפים להשמצות

אנחנו מעוניינים בארגוני זכויות אדם אמתיים, לא במתחזים. חוץ מזה במדינה דמוקרטית אמתית (לא שאני מכיר אחת כזאת) אין צורך בארגוני זכויות אדם😃
 
שוברים שתיקה זכה בהתחלה לתגובה פושרת מהאיחוד האירופי עד שהתברר כי הקשר בין מטרות הארגון המוצהרות לפעילות בפועל קלוש. זה נכון לכל ארגון כזה מאז בצל"ם - כולם לא עמדו בפיתוי לקצר הליכים ולגרוף כסף קל על ידי התדרדרות להשמצות. החולשה הזאת אמנם לא ייחודית לשמאל, אבל בקבוצת הארגונים הזאת הפיתוי ענק, הסיכון זעום ויש כבר מרשמים מוכנים להשתקת המצפון כך שהתהליך מהיר במיוחד (בשוברים שתיקה מדובר בפחות משנה).
 
כל ארגון זכויות אדם חדש ייתקל בתגובה סקפטית - זה לא מפתיע אחרי עשרה כישלונות. זה כמובן מקל על הבחירה - למה להשקיע שנים בבניית מוניטין אם אפשר לטייל בעולם במחיר הפעוט של השמצת המדינה? אכן, בני אדם - יהודים, ערבים, אמריקאיים, קניתיים ואחרים לא אוהבים ביקורת - נקודה. זאת אחת תכונה אנושית מגונה אבל לא ייחודית לנו.
 
ריבלין אמר את מה שהשמאל לא רוצה לשמוע. המסקנה ההגיונית מדבריו היא שאם הרשות איננה פרטנר אין שום תירוץ להשארת ארגון שמפר זכויות אדם סדרתי והפעולה שישראל צריכה לנקוט לשיפור מצב זכויות האדם בשטחים היא חיסול הרשות (ושלטון חמאס).
 

שוברים שתיקה רוצים חקירה?

כאשר התשובה של מנכ"לית שוברים שתיקה לתהייה שלי האם פנו לרמטכ"ל היא הצגת מכתב שבו הם דורשים מהרמטכ"ל לקבוע אתם פגישה תוך שבוע בשביל שיציגו לו בפגישה את העדויות שהם מתכוונים לפרסם בדו"ח הסופי בסוף אותו השבוע, וזאת לאחר שכבר פרסמו קטעים מדו"ח הביניים, אני מתקשה להאמין שהם מעוניינים בחקירה רצינית אלא רק בהצגה.

יום שני, 7 בדצמבר 2015

הפעילות הממשית של חנין זועבי

חברת הכנסת עושה הרבה רעש חסר תועלת ועליו מדווחים. בהתחשב ברמת הדיווח העלובה על ח"כים מהימין, אני הייתי די נדהם אם על ח"כית ערבית היו מדווחים כמו שצריך. חלק ניכר מהרשימה שזועבי פרסמה קראתי ואת רוב הרשימה אני מכיר - חלק ניכר מהחוקים (למשל נושא מבקר העירייה) מסווגים באורח שגוי בתור חברתיים בעוד שהם פוליטיים מובהקים וחלק לא מבוטל משאר "החברתיים" הם חוקים שצריך לסווג כ"אני מסכים" כלומר החתימה על ההצעה היא טכנית (לא שזה חריג).
 
החוק בנושא המבקר נועד למטרות פוליטיות של שמירת התפקיד בעיריות ערביות בידי החמולה השלטת גם אם המבקר גר שנים במקום אחר, תופעה מוכרת אגב גם במגזר היהודי. השמירה על התפקיד מסייעת במקרים שבהם המבקר ששייך לחמולה עזב את העיר ולא רוצים להחליף אותו ולהעביר את הכוח לחמולה אחרת או להסתבך במריבות מי יקבל את התפקיד.
 
מי שלא מתרשם זה מכיוון שהוא לא קורא את המקומונים הנכונים, אני ממליץ לקרוא את אלו של אזור העמקים בשביל להבין היטב😄 אני לא התרשמתי כאמור מהרשימה אבל בהחלט מסכים שהקשר בין ההצגה של חברי הכנסת (ובמיוחד הערבים) לפעילות הממשית שלהם קלוש למדי.
 
כמו שכתוב בהצעה, היא אמנם חתומה על ההצעה אבל לא יזמה אותה, זאת דוגמה מצוינת לנטייה של חברי כנסת לניפוח פועלם על ידי חתימה על הצעות שיזמו אחרים. לכשעצמו זה אומר כלום, הרבה מחברי הכנסת סתם חותמים, יש כאלו שאכן עושים למען ההצעה אבל רובם לא. למיטב ידיעתי, במקרה הנ"ל זועבי שייכת לסוג שלא עשה כלום, אבל אני פתוח להוכחות הפוכות.
 
 
 
 

יום חמישי, 3 בדצמבר 2015

אינדוקטרינציה פוליטית בזרם הממלכתי

אני לא מבין את הטענה כי אין אינדוקטרינציה פוליטית בזרם הממלכתי. אפילו בבית הספר שאני למדתי (כדורי) שמתגאה בפתיחותו הרבה הייתה גם הייתה. היא פשוט נקראה בשמות אחרים כי לא נעים לקרוא לה ככה. כמובן, שבמקרה הספציפי התוצאות לא יצאו משהו (האוכלוסייה מגוונת מדי), אבל קשה היה לפספס.

 אני מצטער, אבל אני מתקשה להאמין בכך שקיים בית ספר בו אין אינדוקטרינציה. זה כמובן אפשרי בתיאוריה אבל יותר סביר שמי שטוען כך פשוט לא הבחין מאותה סיבה למה מרבית חבריי לא שמו לב - היא הייתה תואמת לעמדותיו. אם יש לו קשר עם בני שכבתך שהם בעלי עמדות הפוכות - אני מציע לו לשאול אותם ולקבל הערכה יותר מושכלת.

יום רביעי, 2 בדצמבר 2015

מי מרבית ההרוגים על ידי הפלסטינים

הפלסטינים הרגו הרבה יותר מהיהודים, אבל לרוב הערבים שנרצחו על ידם - קרוב ל-90% מהסה"כ (ורבים מהם פלסטינים) - זוכים להתעלמות מוחלטת.
 
מי שלא מבין את הטעהב מוזמן לקרוא על ספטמבר השחור, טבח דאמור והמרד הערבי - הם חלק קטן למדי מההרג בשם המאבק הפלסטיני אבל די בהשוואה שלהם למספר ההרוגים הישראליים בשביל להוכיח שהאחרונים הם מיעוט.
 
עם זאת יש לזכור, כל האנשים אותו דבר, בין אם הם יהודים, ערבים או כורדים, אני יודע שזה מאכזב.
 

הפרשנים מכים שנית (?)

מוקדם מאוד לסכם את מתקפת הפתע של המורדים בסוריה. בשעה שהפוסט הזה נכתב, נראה שנפילת משטר אסד היא עניין של שעות. אבל אני רוצה להתמקד דווקא במה...