יום שבת, 13 בדצמבר 2014

הבעיות של התחבורה הציבורית לא מתחילות ומסתיימות בשבת

אני מתנגד לסטטוסים שמצמצמים את הכל לבחירה בינרית - אבוי, אפשר להתנגד להרחבת העבדות בישראל גם בלי להיות דתי - אבל למה לתת לעובדות לבלבל אותנו?

הצורך של ההורים שלי ושל חבריהם באוטו לא ישתנה בגרוש מכיוון שהתחבורה הציבורית בכפר תבור גרועה אפילו באמצע שבוע, וזה המקום עם התחבורה הציבורית הטובה באזור. גם רוב האחרים שנאלצים להחזיק אוטו סובלים מאותה בעיה בדיוק, אפילו שהם גרים במרכז - אפשר לנסות להגיע מדרום הוד השרון לצומת רעננה בבוקר באוטובוסים למשל.

הטענה כי חוסר התחבורה הציבורית בשבת הוא הגורם להחזקת אוטו נכונה לחלק קטן עד זניח מהתושבים. היתרון היחידי שלהם - הם קרובים יותר אל הטוענים הנ"ל ואילו הנהגים שיאלצו לעבוד 7 ימים בשבוע הם כנראה ערבים שהם לא מכירים.

אין תחבורה ציבורית נורמלית מאותה סיבה שיש עיוורון לנהגים המסכנים - מי שמחליט על הנושא הוא אנשים שלא נוסעים בתחבורה ציבורית ולכן לא אכפת להם.

אפילו נניח ההפך - מי בדיוק יסיע את האנשים? הנהגים שכבר היום חסרים? לא יודע אם שמתם לב אבל חוץ מהצהרות נרגשות שיהיו מספיק נהגים לא נעשתה אפילו פנייה למועצת המובילים, זה לא מקרי ונובע מכך שגם היום קיים מחסור בנהגים והוא עומד להחמיר דרסטית אפילו בלי תוספת נסיעות בשבת. כמעט למותר לציין שהמצב בפריפריה חמור במיוחד ותוספת השכר בשבת במרכז תהפוך אותו לבלתי אפשרי לחלוטין.

נושא המחסור בנהגים הוא חמור ולא נמצא רק אצלנו - כמובן שאפשר לאמץ את הפתרון האירופי, לייבא כמה מאות אלפי פלסטינים ולתת להם לנהוג.

אמי עובדת בחברת תובלה בפריפריה. החברה מציעה תנאים מצוינים לנהגים בלי נהיגה בשבת (הבוס דתי) ועדיין הם והמתחרים שלהם באזור סובלים ממחסור חמור בנהגים. אנשים פשוט לא רוצים לנהוג בתחבורה ציבורית - במוסדות חינוך במקרה הנ"ל, זאת עבודה קשה פיזית ולא מתגמלת רגשית. נכון שנהיגה בשבת עשויה להיות קלה יותר כי יש פחות פקקים, אבל אם זאת הייתה הבעיה המרכזית, המתחרים הערבים היו מצליחים לגייס נהגים הרבה יותר בקלות, זה לא מה שקורה.

אלו שרוצים לכאורה לשפר את התחבורה הציבורית מעדיפים להילחם על הנושא שהכי פחות סביר שישופר והם יודעים שייכשל - תחבורה באוטובוסים, והדגש הוא חד משמעית על אוטובוסים, בשבת. או במילים אחרות, מעדיפים מלחמת דת חסרת סיכוי על שיפורים ממשיים.

השאלה האם המתלוננים מעוניינים במלחמת דת לא משנה הרבה לטווח רחוק. עובדתית, זה מה שהם יוצרים, מרצונם או לא - אני לא יודע. הם מרחיקים את הגורמים שהכי מעוניינים בשיפור התחבורה הציבורית, השכבות העניות יותר שהן מסורתיות יותר, ומקבלים תמיכה של גופים שחד משמעית כן מעוניינים במלחמה כזאת, הקרן החדשה לישראל למשל. כמאמר הפתגם, הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות.

לפי הסקרים הרשמיים של משרד התחבורה חל שיפור בתחבורה הציבורית מכפר תבור לאזור המרכז בעקבות השינוי הדרסטי שנעשה באפריל השנה. איכשהו, אף אחד אחר לא יודע על זה 😄 זאת אף על פי שבכפר תבור חל שנמוך משמעותי, אחר כך התברר שהסקר נערך אצל כל מי שהושפע מהשינוי, בהתחשב בגודל היחסי של עפולה וטבריה לעומת הישובים על כביש 65 כמו כפר תבור לא פלא שהשיפור אצל הראשונות העלים מהסקר כל השפעה של ההרעה אצל האחרונים.

אגב, בנושא התמיכה בתחבורה הציבורית, הסיפור שונה במקצת אבל התוצאה דומה. יש קשר ישיר בין הסיכויים שתקבל תשובה על הסקר, במיוחד בסקר רשמי, לבין הסיכוי שהאדם מתנגד לתחבורה כזאת. מצב כזה הופך את תוצאות הסקר לחסרות ערך סטטיסטי - דוגמה טובה לאפקט דומה אפשר יהיה לראות במדגמי הטלוויזיה ב-17.3. בקיצור הנתון החשוב ביותר בסקרים מהסוג הזה הוא מספר הלא עונים/לא משיבים על השאלה...

אפשר למנות שתי קבוצות שידועות כלא עונות לסקרים, במיוחד רשמיים, שמתנגדות ברובן לתחבורה ציבורית בשבת - חרדים ועניים. יש גם קבוצות אחרות שכן תומכות ברובן ולא עונות (אנשים עשירים מאוד). כך שהתוצאה הסופית לא חד משמעית, מה שבטוח זה שהקשר בין אחוזי המענה לבין העמדה הופך את הסקר לחסר ערך וכל מה שנשאר לנו הוא לנחש לאיזה כיוון התוצאה מוטה...

יש הרבה מאוד מדינות שהאזרחים לא יכולים לצאת מבתיהם גם באמצע השבוע, אז זה המדד שלנו?

לכל הליצנים שמאשימים אותי בחוסר רגישות - אני נאלצתי להישאר השבת בבית בגלל חוסר תחבורה (אין לי אוטו).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אין פרטנר וזאת אכן בעיה חמורה

להרבה אנשים העניין הזה מרגיש רע - זה לא משום שהם רעים, אלא מכיוון שהמצב אכן רע. המצב שבו הרוב המוחלט של הפלסטינים רוצים להרוג את היהודים הוא...