יום שישי, 8 במאי 2015

הסיוע לנפאל

מדינת ישראל סייעה לנפאל בצורה כזאת מכיוון שהדבר סייע למדינה עצמה. אין קושי להעריך כמה כסף היה עולה לארגן אימון על רטוב לכל המחלצים + תרגול טיסה למטוסי חיל האוויר למרחק כזה + הפגנת כוח מול איראן (שהטיסה עברה בטווח המכ"ם שלה) + ארגון פרסום חיובי בסדר גודל כזה. אני משוכנע שכל אחד מהסעיפים היה עולה למדינה יותר מכל המשלחת ומשיג תוצאות פחות חיוביות. כאשר עושים ניתוח כלכלי, צריך לבחון עלות אלטרנטיבית, במקרה הזה העלות בפועל נמוכה דרסטית מזו האלטרנטיבית, כך שגם אם מתעלמים לחלוטין מהפן המוסרי מדובר בהשקעה ראויה.
 
לא ממש ברור לי איך מציעים לאמן את האנשים כשהם לא שם, ברגע ששולחים את המטוסים בשביל לאמן את המטוסים, העלות השולית של איש המשלחת הבודד יורדת לרמה שמתחת לעלות הסימולציה המקבילה בארץ (שיש לארגן את ההקמה שלה). למעשה כל עוד הדבר לא מחייב שליחת מטוסים נוספים עדיף כלכלית לשלוח כמה שיותר - כמובן עד לכמות האנשים שצריכים אימון, גם למספרם יש גבול עליון. המשלחת הישראלית היא גדולה פשוט מכיוון שהמטוסים שנשלחו הם גדולים, גם בשאר המשלחות הגדולות הסיפור דומה - המשלחת הסינית נקבעה למשל לפי האינטרסים הכלכליים שלהם שמחייבים שליחת מסוקים, ובהתאם גם ההודים נקטו באותה שיטה. זה אולי ציני משהו, אבל כולם מנצלים את העניין לקידום האינטרסים שלהם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

גבולות מדומיינים: הטקטיקה המוזרה של מחיקת גבולות

ביקרתי בהודו בשנת 2015 לצורך עסקים, כחלק מדרישות הבקשה לאשרת עסקים הייתי צריך לציין את המדינות הגובלות בהודו. הופתעתי לגלות שצריך לכלול גם א...