יום שישי, 8 במאי 2015

המצור על עזה

בפעם האחרונה שבדקתי ישראל לא סגרה את עזה (וגם לא הייתה יכולה) מכיוון שהייתה להם יציאה למצרים. המצור הישראלי לכאורה כלל העברה מסיבית של סחורות. בפעם האחרונה שאני בדקתי, העברת מים וחשמל לא בדיוק הולמת מצור. מדובר בסנקציות, גם אם מאוד לא נוחות.
 
אילו הייתה מדיניות להרעיב את עזה - מספרן של המשפחות המתות לא היה 70 אלא 700 לפחות. איך אני יודע? השוואה לא מסובכת לפעולה אמריקאית דומה באפגניסטן. מדובר בהבדל של סדר גודל.
 
רוב השמאל בוחר במודע לחשוב על מצרים כגורם זניח שלכל היותר מסייעת לצה"ל להדק את המצור. איכשהו העובדה שהרשות הפלסטינית התייחסה למצרים החל מיישום הסכמי אוסלו כגורם המרכזי אתו צריך להתנהל נדמית בעיניו בלתי חשובה בעליל. אולם למעשה, המצרים סגרו את כל העברות הבנקים, מסרבים להעביר סחורות דרך הים ומפציצים חופשי את הסירות שמעבירות סחורה לרצועה, שומעים על זה רק שדעא"ש מפוצצים את האניות של המצרים, וסגרו את החשמל שהעבירו. איכשהו, סגירת הגבול הישראלי היא נחשבת כאסון אבל זריקת 20 אלף משפחות למדבר נראית זניחה.
 
לגבי הדייגים, אני יודע שזה לא ממש פופולרי לספר (אני יודע, ערבים הורגים ערבים), אבל זאת המציאות, לרוב אגב, ההאשמה מוטלת על ישראל, זה הרבה יותר נוח. אני לא טוען שצה"ל מעולם לא ירה על דייגים מעזה אלא שהצבא המצרי הוא הגורם האפקטיבי בנושא - הוא יורה הרבה יותר.
 
לגבי שדה התעופה - מצרים התנגדה לעניין וסייעה להכשיל אותו, למעשה אם מצרים הייתה מאשרת ישראל יכלה לעשות מעט בנושא.
 
מספר הפעמים שמצרים השתלטה על ספינות לעזה רב מאוד, הם לרוב עושים זאת בתעלת סואץ כך שהעניין מסתיים בשקט.
 
השאלה שאני מציג היא פשוטה - מי מרעיב את עזה? ישראל, מצרים או חמאס. התשובה היא מצרים בסיוע נלהב של חמאס. הסיבה היחידה למה אין שם רעב הוא הסיוע הגדול שישראל מעבירה בחינם וחמאס גובה עליו מסי עושק תוך גנבה מסיבית שלו.
 
האמת היא הפוכה - חמאס (וגם הרשות הפלסטינית) מצהיר בכל יום שמטרתו להעיף את ישראל מהשטח ולהתחבר לעולם הערבי ובכל זאת לא עולה בדעת השמאל תהייה האם להתנהגותה של המדינה הערבית השכנה יש חשיבות רבה יותר מאשר להתנהגותה של ישראל. כל עוד אין מוכנות להתייחס לערבים (מצרים, חמאס, הרשות הפלסטינית, ירדן וכו') כאל גורם בעל משמעות, אני יכול להביא אלפי לינקים, זה פשוט לא יעזור - ימשיכו להאשים את ישראל שלא מסייעת לפלסטינים שלכאורה דורשים מתחת לכל עץ רענן שתפסיק את ההתערבות שלה בענייניהם.
 
אני מבין שזה הלם קשה לגלות שישראל איננה הרעה המרכזית בסיפור, אבל מה לעשות, זה המצב. הדוגמה הטובה ביותר היא כמובן תקופת סיסי שבמהלכה הרצועה צמחה כלכלית, זה נבע מהקטנת הלחץ המצרי, אבל את זה לא נשמע כמובן בתקשורת.
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הישראלים לא יודעים את המצב בעזה

זאת אמנם טענה נכונה אבל במובן מסוים תמוהה. נכון שאנשים כמוני, שצפה היום בכמעט 20 דקות על המתרחש בעזה (ממגוון מקורות) נדירים אבל זה לא נובע מ...