יום שבת, 27 ביוני 2015

ההשפעות האזוריות של מתווה הגז

איכשהו, התקשורת הישראלית מתעלמת לחלוטין מהמדינות האחרות בהקשר למתווה הגז מכיוון שזה לא מתאים לאג'נדה.
 
לבנון
בלבנון היה מכרז בתחילת השנה, למרות הבירוקרטיה הכבדה יותר, המצב הביטחוני הקשה יותר ודרישות השוחד הרבות יותר, היו הרבה יותר קופצים מאשר בישראל (שהייתה אחרי מצרים והיה ברור שיש פה גז) - הסיבה? החרם הערבי שעדיין קיים בתחום
 
יוון 
מי שעקב אחרי טוב אחרי הפרסומים לפני הבחירות האחרונות במדינה הזאת שם לב שהיה אמור להיות צינור גז מישראל דרך קפריסין ויוון. מכיוון שמי שעלה לשלטון ביוון הוא קואליציה בין השמאל הקיצוני (שונא ישראל) לימין הקיצוני (האנטישמי) הסיכויים לכך צנחו לאפס, גם לאחר שהמשבר הנוכחי שם ייפתר בצורה זו או אחרת. התוצאה? צניחה ביכולת המיקוח של ישראל בגלל עליית מחירי הייצוא. ישראל אמורה הייתה לתפוס טרמפ על הצינור מקפריסין כך שהמהפך ביוון הפך אותם מידידים ליריבים אבל זה לא מעניין אף אחד.
 
רוסיה
מאוד נוכחת בתמונה - היא מנצלת את המהפך ביוון בשביל להציע להם צינור גז חלופי לזה שקפריסין וישראל הציעו לה. למעשה היא המתחרה הישירה ביותר שלנו כרגע פרט לקפריסין. זאת כמובן אפשרות בתנאי שנקדים את הרוסים ונסלול את צינור הגז לפניהם. אפילו במקרה של כניעה ללחץ אמריקאי זה יהיה כדאי, זה יגדיל משמעותית את יכולת הלחץ שלנו על אירופה. אגב, אני מוטרד מאוד ממעשיה של רוסיה אבל חושש עוד יותר לגורל היהודים בעידן אחרי פוטין, מי ייתן ויבוא במהרה בימינו. זאת אחת הדרכים הבודדות למנוע תמיכת הממשל בהתפרצות האנטישמית הצפויה.

ארה"ב
ארה"ב לא מעוניינת בצינור הגז מכיוון שהם מעדיפים שליטה, הם יסכימו רק אם נציב בפניהם עובדה. תהיה תחרות מצד החברות האמריקאיות בתנאי שזה לא פוגע לחברות ברווחיות במקום אחר, לרוע המזל זה לא המצב שלנו במקרה של הגז. הסיבה המרכזית במקרה הנוכחי היא כזאת שלרוב לא חוקרים אותה - חרם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

גבולות מדומיינים: הטקטיקה המוזרה של מחיקת גבולות

ביקרתי בהודו בשנת 2015 לצורך עסקים, כחלק מדרישות הבקשה לאשרת עסקים הייתי צריך לציין את המדינות הגובלות בהודו. הופתעתי לגלות שצריך לכלול גם א...