יום שבת, 10 בפברואר 2024

פוליטיקה פנימית ישראלית זה מסובך

להבין פוליטיקה פנימית זה תמיד קשה. בחודשים האחרונים, ניסיתי להבין אותה בשני מישורים:

* מה קורה עם הלקוחות של הצוות שלי.

* למה כל כך הרבה אנשים בעולם חושבים שהם מומחים לפוליטיקה הפנימית בישראל.

עד כה, שני המאמצים שלי נכשלו.

בעוד שהראשון לא משמעותי (אני לא מנהל משום שהמומחיות הפוליטית שלי נמוכה), השני הגיע לרמת טירוף.

אני רואה שוב ושוב אנשים שלכאורה יודעים להסביר כל פעולה צבאית של ישראל באמצעות איזושהי השפעה של הפוליטיקה הפנימית שלה. בתחום הזה, מאוד קל להבדיל בין ישראלים לבין הלא-ישראלים - הישראלים יודעים על מה הם מדברים (גם אם אני כמעט אף פעם לא מסכים איתם), בעוד האחרים (חוץ מכמה מומחים אמיתיים) חסרי מושג לחלוטין.

העצה שלי פשוטה - אלא אם כן אתם רוצים להשקיע שנים בלימודי פוליטיקה פנימית בישראל, תצאו מנקודת הנחה שאתם לא יודעים כלום. אחרת, הניסיונות שלכם רק יגרמו לישראלים לצחוק עליכם, ולא ישכנעו אותם.

* מיותר לציין, שזה מאוד רלוונטי גם לפוליטיקה של מדינות אחרות.

---

בעקבות התגובות:

אחת הסיבות למורכבות של הפוליטיקה הישראלית היא השורשים המעורבים שלה. הדור הראשון של הפוליטיקאים הציונים (אותם פוליטיקאים שיהיו לליבת פוליטיקת המדינה העתידית) הגיע ממרכז אירופה, הדור הבא ממזרח אירופה, וכמחצית מהבא אחריו הגיע מהמזרח התיכון. בנוסף, השורשים כוללים שרידים מפוליטיקה ערבית מקומית והרבה השפעות מפוליטיקה יהודית ותיקה (שניתן לטעון שהיא אחת ממערכות הפוליטיקה הוותיקות ביותר שעדיין קיימות). כשלוקחים בחשבון את התמהיל המגוון הזה, אפשר להתחיל להבין את מורכבות המערכת.

---

כדי להבהיר - הפוסט עוסק ביומרה לידע. אפשר למצוא כמעט כל עמדה על הפוליטיקה הישראלית בקרב ישראלים, אז לומר שהעמדה שלי שגויה, זה לא קשור אליו. ציטוט של מומחה כלשהו לא אומר שאתה יודע על מה אתה מדבר; ובנושא מורכב שכזה, סביר להניח שלא תקבל מושג אמיתי בדרך כזו.

אגב, בבקשה אל תסתמכו על סינוואר. אני יודע שהוא נחשב למומחה גדול בנושא הזה, אבל המלחמה הנוכחית הוכיחה שהוא לא כזה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

האו״ם איננו נייטרלי

בכל פעם שאני נתקל במשהו פוגע, אותה שאלה עולה לי לראש: האם זה היה בכוונה? התשובה היא בדרך כלל "זה מורכב". לצערי, הדוח של האו"ם...