יום שבת, 11 באפריל 2015

עבודה בשבת=קריאה להפרת חוקי המגן

 צר לי, אני לא רואה סיבה הגיונית למה ההורים שלי שגרים בפריפריה (ולא יופיעו בשום תכנית של תחבורה ציבורית מצומצמת) יהיו צריכים לסבסד בצורה מסיבית את נערי רעננה שרוצים לנסוע לים בשבת. ההצגה החברתית היא רמאות במצב הזה - זנדברג רואה את הנערים מרעננה שייסעו לים בזול, הערבים מאום אל פחם שגם יסבסדו את הנערים הנ"ל וגם ייאלצו לעבוד 7 ימים בשבוע שקופים מבחינתה.

לגבי העבודה בשבת - הבעיה נמצאת בשתי הקצוות - חברות גדולות ועסקים קטנים. חברות התחבורה הן בעלות כל המאפיינים של חברות מהזן הראשון שיפרו את הוראות החוק בנושא - עובדים חלשים, ריבוי מיעוטים, קשר אישי נמוך עם הלקוחות והיסטוריה של הפרת חוקי מגן (הלנת שכר, העסקה מעבר למותר וכו') כך שהסיכון להפרת חוק גבוה. לגבי המוניות, יש סיבה, לא ציינתי חיסכון בכסף לעומת החלופה ואכן יש צורך בהול גם היום בהגדלת מספר הפקחים. אמנם המאפיינים הספציפיים של מוניות השירות מקטינים את הסיכוי להפרת החוק בנושא (על כל מונית יש לרוב כמה נהגים כך שהסיכוי לעבודה של 7 ימים בשבוע נמוך וייתכן אפילו שיפור בנושא כמות שעות המותרות) אבל אין ספק, יהיה צורך יותר פקחים ביחס למצב היום (ובערך כמו בחלופת האוטובוסים). שוב, אין התייחסות לבעיה אלא טענה שהיא איננה קיימת.

אף אחד לא יודע מה האחוזים המדויקים מאלו שעובדים בשבת שנאלצים לעבוד 7 ימים בשבוע (אחת הסיבות השוליות לכך - מר"צ מנסה בכל דרך להגביל את הגידול במספר הפקחים) אבל ברור שמדובר בעשרות אחוזים מהעובדים בשבת (ההערכות הן 10-50%), כלומר מדובר בבעיה לא זניחה כלל - ההתעלמות ממנה היא בלתי סבירה בעליל.  לא למותר לציין כי מי שמחפש פתרון לבעיה מתחיל מקטן - למשל מהגשת הצעה לחוק עזר עירוני לשלילת רישיון עסק ממי שמעסיק עובדים 7 ימים בשבוע - מישהו ראה אחת כזאת?

אני עוקב שנים אחרי הפרסומים בנושא ולמרבה הצער יש קשר ישיר בין סוגי העבירות. מישהו שמע על תביעה של מר"צ לאכוף את החוק על קבלני משנה של העירייה? לפחות ברעננה ההפך הוא הנכון. תמר זנדברג עוסקת בעיקר בנושאים שאותם ניתן לקדם דרך השלטון המקומי והיא מעדיפה להאשים את השלטון המרכזי (לרוב בצדק) באי עשייה בלי לנסות לדחוף דרך השלטון המקומי - כלומר היא מעדיפה מלחמות על פני קידום העניין. הפספוס המקובל לא מפתיע לצערי, קשה למצוא סיכום רציני של (אי-) פעילות מרצ.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הישראלים לא יודעים את המצב בעזה

זאת אמנם טענה נכונה אבל במובן מסוים תמוהה. נכון שאנשים כמוני, שצפה היום בכמעט 20 דקות על המתרחש בעזה (ממגוון מקורות) נדירים אבל זה לא נובע מ...