יום שבת, 11 באפריל 2015

תחבורה ציבורית בשבת, מה באמת אפשר וצריך לעשות

על מנת להסיר ספק - אני ימני חילוני שמתנייד בתחבורה הציבורית ואין לי אוטו. כך שאין קושי לשכנע אותי שיש בעיה עם חוסר תחבורה ציבורית בשבת.

לדעתי ההתעקשות להפעיל דווקא אוטובוסים בשבת ולא מוניות שירות נובעת בעיקר מהרצון להראות לדתיים ולכן צריך להיאבק בראש ובראשונה על הרחבת מוניות השירות שכבר פועלות בשבת. כל מה שצריך לעשות במקום להתווכח ויכוחי סרק, הוא להגיש בקשה להגדיל את מספר מוניות השירות. אין סיבה הגיונית למה אין מונית שירות על כביש 65 בשבת, אין סיבה למה אין מונית שירות כל 10 דקות ברעננה. כמעט למותר לציין שהרכבת לא מופיעה בדיון, ומי שלא מאמין מוזמן לבדוק בעצמו.

אלו שהוזכרו בתקשורת (עידו קינן, ישראל חופשית, מר"צ) אכן מחפשי עימותים. יש כמובן גם אחרים, בזמן שחלף נתקלתי במקצתם, אבל הם לא עומדים במוקד העניין - הסיבה היא כנראה שהם (למשל 15 דקות) מציגים עמדה הרבה פחות פשטנית.

כך שמבחינתי הבעיה המרכזית איננה הרעיון התאורטי, אלא העובדה שבמקום להציע פתרונות לבעיות התגובה היא "אתם משקרים - אין בעיות". במצב כזה אין אפשרות אלא להסיק שהעניין לא באמת מטריד אותם.

הטענה ש"יש מספיק אנשים שכן רוצים לעבוד בשבת ולקבל את המשכורת הגדולה יותר", לא קשורה למציאות שפשוט אין, כך שנצטרך להגדיל את הסבסוד פי כמה וכמה. אבל עדיין לא יהיו נהגים בכמות מספיקה מסיבה פשוטה - זה המצב גם היום, יש מחסור בנהגים שהולך ומחמיר.

לפני 5 שנים מרצ עשתה חגיגה גדולה בעקבות הגשת עתירה לבג"צ על ידי עיריית הרצליה, העתירה נכשלה לאחר שמשרד התחבורה טען שהוא מוכן לאשר הגדלה מסיבית של מוניות השירות בשבת. אני עדיין מחפש את מי שיכול לנקוב בפעולה אחת ויחידה שחברי העירייה מטעם מר"צ נקטו בכיוון? כי כרגע נראה שהם מעדיפים כמו במקרים רבים אחרים, רק להעמיד פנים שהם פועלים לכאורה בכיוון הזה. הדבר היחיד שמר"צ מתכננת הוא הפגנות. על דברים אחרים, למשל, לבקש מנציגיה ברשויות המקומיות להגיש בקשה להגדלת מספר מוניות השירות בשבת אין מה לדבר, זה עלול עוד להצליח ולדפוק למר"צ את הניסיון לעורר מהומות בעתיד.

בהתאם אני מציע לכל התומכים של תחבורה ציבורית בשבת, לנסות למצוא את הבקשה של עיריית הרצליה להגדיל את מספר מוניות השירות בשבת. לא תצליחו מכיוון שלמרות ההצגה הגדולה לאחר הבג"צ שהגישו (והפסידו בגלל המוניות), הם לא הגישו. אני יודע שזה נורא מאכזב לגלות שהחוסר במוניות שירות בשבת נובע בראש ובראשונה מהשלטון המקומי שפשוט לא מעוניין.

אני גם תוהה מתי בפעם האחרונה מי מהתומכים היה בתחנה מרכזית כלשהי וספר את מספר המודעות של "דרושים נהגים", גם היום אין מספיק נהגים והמצב מחמיר והולך. אני גם מציע לו לקחת 30 אוטובוסים במרכז ולספור כמה נהגים ערבים יש. הם פשוט יעברו לעבוד בשבת ויפסיקו לעבוד בפריפריה בחול, הכנסה גבוהה יותר במאמץ קטן יותר. כך שמי שייפגעו יהיו העניים בעיקר בצפון מכיוון שהנהגים שיגויסו למשימה יהיו ערבים ורובם גרים בצפון. תושבי הרצליה אפילו לא ישימו לב, למי למען השם אכפת מתושבי עפולה?

הבעיה שלי עם עמותות השמאל היא שהמניעים שלהן גורמים להם לטעון טענות לא הגיוניות: אין מספיק נהגים? נעמיד פנים שיש מספיק; אין מספיק נוסעים? העיקר העיקרון; הסובסידיה תעלה? את מי זה מעניין. אני חושב שאם באמת היה אכפת להם מהעניין ולא מעשיית רוח, הן היו מציעים פתרונות יותר רציניים, בינתיים המצב טוב להם, ככה הן מקוששים תמיכה. לכן בעוד אני לא מוטרד מהעובדה שעמותות השמאל הן הדוחפות העיקריות, אני מוטרד מהעובדה שהן מעדיפות עימות על פתרון הבעיה שהוא קל למדי, אבל לא תואם את המטרות שלהן. לעתים נדמה לי שעמותות השמאל שמארגנות את הדחיפה לאוטובוסים בשבת עובדות אצל יבואניות הרכב ואז אני נזכר שאין צורך בתיאוריות קונספירציה איפה שטמטום יכול להסביר את ההתנהגות האנושית. 

ההצעה לגידול במוניות השירות פירושה שהן אמורות להתרבות פי 100 מהמצב בימי שבת, אבל מדובר בגידול קטן יחסית לימי חול (בערך 20%). אם בודקים מגלים שהמשטרה מתאמצת להקטין את המפעילים הפירטיים של מוניות שירות שהם באותו סדר גודל. זה פתרון קל בהרבה מאשר הכשרה המונית של נהגי אוטובוס - הנהגים ומהמוניות כבר ישנם, צריך לתת להם לעבוד בשבת במקום להילחם בהם באמצע השבוע.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

חיזבאללה וחמאס - עוד תמיכה כזאת ואבדנו

קראתי כמה "טיעונים" של תומכי חיזבאללה, והם היו מגוחכים. עם זאת, אנשים מסוימים ממשיכים להחזיק באמונות אבסורדיות כאלה ולפיכך אני אבה...