יום שבת, 21 במאי 2016

ג'סר א-זרקא

ג'סר א-זרקא דווקא רצו לבנות לגובה, אבל לא אישרו להם, בעיקר "בזכות" תושבי קיסריה שטענו כי הבנייה שתוכננה סמוך אליהם (המקום הפנוי היחיד בזרקא) תחסום להם את הרוח ואת הנוף. אני לא מכיר את פרטי החסימה, תושבי קיסריה הצליחו לתקוע את העניין בשלב מאוד מוקדם על ידי הפעלת לחץ פוליטי על הממשלה (או לפחות כך טענו תושבי קיסריה בגאווה).
 
ג'סר א-זרקא איננו בעל אופי כפרי אלא תמיד היה עירוני (העניק שירותים לתושבי הסביבה, גם אם ברמה של פועלים) כך שהטיעון די מפוקפק. אילו היה מדובר בימינו מייסדיו היו זוכים למעמד של פליטים מכיוון ששיתפו פעולה עם הכובש הזר (המצרי) ונאלצו לצאת לגלות. הם סופחו לצבא של מוחמד עלי שמרד בתורכים בשנת 1830 לערך. צר לי אבל דווקא תושבי הכפר הספציפי הזה לא הגיעו מרצונם החופשי.

כך שבעיית ג'סר א-זרקא לא מסכמת בבניה לגובה. אין לערבים תוכנית מתאר כי הם לא רוצים - אפשר לתהות למה המדינה לא כופה עליהם, אבל הם בפירוש האחראים המרכזיים. עד לתקופת ממשלת רבין השנייה המדינה לא הייתה מעוניינת בתוכניות מתאר למגזר הערבי ומאז המצב השתנה. אני רחוק מלחשוב שהמדינה לא מפלה את הערבים, אבל סיפור תוכניות המתאר בשני העשורים האחרונים לא נכלל באפליה הזאת, הוא תוצר של החלטה פוליטית של ראשי הרשויות שלא רוצים להתעמת עם החמולות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הישראלים לא יודעים את המצב בעזה

זאת אמנם טענה נכונה אבל במובן מסוים תמוהה. נכון שאנשים כמוני, שצפה היום בכמעט 20 דקות על המתרחש בעזה (ממגוון מקורות) נדירים אבל זה לא נובע מ...