יום שלישי, 19 באוגוסט 2014

יהדות ואבולוציה

בעקבות  הדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה:

בקצרה, היה עדיף אילו הפרופסור היה שותק, אבל חשוב להתמקד בעובדות ולא בלעג עליו.

היחס לדיון עצמו
לא תשמעו אותי אומר שהדיון לא מגוחך, הוא דוגמה קלסית לדו שיח של חרשים. אתה מוזמן לבדוק בעצמך, אני די נדהמתי בזמנו שגיליתי זאת, אבל זאת המציאות. המבוכה פה קשורה להרבה גורמים, בצורה די מגוחכת לא למי שלכאורה מדברים בשמם.
 
מה היחס לאבולוציה ביהדות
יש הבדל מהותי בין היהדות והנצרות בנקודת ההשקפה לגבי האבולוציה, לגבי הנצרות מדובר בסתירה עם כתבי הקודש, היהדות רואה את סיפור בריאת העולם כאלגוריה לפחות מאז הרמב"ם. כלומר היהדות משאירה את השאלה פתוחה ואני ממליץ על יחס היהדות לתורת האבולוציה.
 
יש לזכור כי חז"ל זאת קבוצה גדולה למדי ואסור לשכוח שהאבולוציה כתורה לא הייתה קיימת בזמנם. בחיפוש לא מסובך בגוגל מצאתי את אבולוציה לפי היהדות
 
היחס של רבנים בימינו
אין שום רב משמעותי שיוצא נגד תורת האבולוציה עצמה, יש לכמה מהם טענות שונות לגבי הלימוד שלה. למרות ניסיונות רבים של התקשורת לפני כמה חודשים לא נמצא אפילו רב אחד כזה וכנראה לא במקרה. השאלה היא מי נחשב רב משמעותי. שאלה מצוינת, מכיוון שאני לא מכיר את כל הרבנים, אתקשה לפסול אחד מראש בלאו הכי, עם זאת, יש לי את מי לשאול😌
 
אתר כיפה לא רואה בתשובה של שאל את הרב על אבולוציה תשובה מוצלחת במיוחד, בלקט המומלץ היא לא מופיעה ובדיקת שמו של הרב מיכאל ברום בגוגל העלתה שהנ"ל הוא רב של ישיבה זעירה, ולפי מי שדיברתי אתו - הוא לא משמעותי. בכל מקרה, אני חושב שמדובר בעיקר בבורות, עימות עם העובדות עשוי לשנות את דעתו.
 
תאוריה מדעית ניתנת רק להפרכה
אין ספק שחלק ניכר להפתיע מהמדענים מתעלמים מהעובדה שאין אפשרות להסיק מסקנות חיוביות במדע, רק כאלו שניתנות להפרכה. במובן הזה הטיפול החינוכי בתורת האבולוציה איננו מדעי יותר מאשר הטענות של הפרופסור. וכן זה אומר שהטענה שהאבולוציה הוכחה פשוט איננה מדעית, זה בלתי אפשרי. יש לזכור כי ברגע שמשהו איננו תיאוריה ניתנת להפרכה הוא איננו מדעי ולכן לטענה כאילו האבולוציה הוכחה אין משמעות.
 
הדוגמה של הבניינים מופרכת הרבה פחות ממה שנדמית, התאוריה המקובלת היום היא שהאבולוציה מתקדמת בקפיצות, שדומות בבסיסן למה שהפרופסור מתאר. לא למותר לציין שלפי מכניקת הקוונטים גם כדור תותח יכול לעבור דרך קיר, כך שתורת האבולוציה היא לא היחידה בכיוון הזה. סיפור ארוך שאני מודה שאני לא מומחה בו, אני הייתי מציע להתחיל מ-Evolutionary developmental biology.
 
בכל מקרה, הנקודה החשובה מבחינתי היא שהתפתחות של מין חדש איננה מתרחשת בשלבים אלא בקפיצה דרמטית, בדיוק כמו שהווילה צצה ממין דומה - בניין.  קרי, האנלוגיה של מכניקת הקוונטים משמשת פה בתור דוגמה להפרכת הטענה שהטבע לא הולך בקפיצות.
 
אז למה יש מהומה ?
ההסבר פשוט - פוליטיקה. הדתיים והחרדים בלחץ מכיוון שמתערבים להם בתכנים בלי לשאול אותם בנושא שהם נזהרים ללכת בו. גם אם האבולוציה איננה נושא בעייתי, מספיק שהחילוניים חושבים כך שהחשש שלהם הוא מחדירה של נושאים בעייתיים יותר לא ייראה כל כך מופרך.
 
לדעתי, הצעקות הן משום שהדתיים והחרדים פוחדים שיתערבו להם בתכנים. זה לא מדויק להגיד שלא אכפת להם מהאבולוציה, היא פשוט לא עניין בעייתי במיוחד מבחינה דתית, רק נושא שהם מעדיפים לא להתעסק בשאלות שהוא מעורר, גם אם יש עליהן תשובות
יותר מדי חילוניים יוצאים מנקודת הנחה שגויה שמטרת התנ"ך הוא להגדיר את העולם מבחינה מדעית - זאת איננה המטרה. 
 
באופן מצער מדובר אפילו במריבה שכל קשר בינה לבין הדת הוא מקרי בהחלט - מריבה למי יש יותר גדול. לא מדובר בסטייה מהפירוש שלהם לתנ"ך אלא בהחלטה לשמור על היכולת להחליט מה התלמידים שלהם ילמדו. מגוחך, אבל זה לא נדיר במיוחד גם אצל חילוניים - אבא שלי הרוויח את לחמו במשך כמה וכמה שנים מכאלו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המערב מתדרדר לאשליות

פעולות המערב הופכות פחות ופחות רציונליות ככל שמלחמת ישראל-חמאס מתמשכת. בעוד המדינות מציינות במפורש את כוונותיהן (להפסיק את המלחמה, לשפר את ה...