יום ראשון, 2 בנובמבר 2014

ההשפעה האמתית של חרם בינלאומי

הבעיה העיקרית עם חרם בינלאומי היא התמוטטות פנימית, גם דרום אפריקה בקושי נפגעה מהחרם הכלכלי, החרם התרבותי גמר את האליטות. תהליך דומה יתרחש במקרה כזה גם כאן.

הרעיון של ניתוח של חוסר ההיגיון בחרם הוא נכון, אבל יש לו חסרון אחד - הנחה שההיגיון הכלכלי משחק תפקיד. יש יותר מדי אנשים שלמטרות שלהן הפלת המשבר הכלכלי על המדינה היהודית הוא מושלם, הם מנסים לעשות את זה היום ואם יצליחו ליצור חרם שיביא למשבר כלכלי באירופה, הם יהיו מרוצים אפילו יותר. אובמה יהיה מרוצה מאוד גם כן מכיוון שהמטרה שלו היא בדלנות וחיסול הקשר החזק ביותר שניתוקו אינו מצריך אישור מהקונגרס הוא צעד אדיר בכיוון.
 
אז כן, סביר להניח שהטלת חרם קשה על ישראל תביא למשבר כלכלי עולמי לכמה שנים, אבל לא הייתי בונה שזה מה שיימנע את הרעיון.
 
אילו המצב הכלכלי באירופה היה טוב, הייתי מסכים שלא יהיה לחרם השפעה, אבל במצב הנוכחי, הדחיפה הקטנה תספיק. די בהגדלת הסובסידיות לחקלאות שתיגרם בעקבות אירוע כזה בשביל לדחוף את אירופה שנמצאת אל סף מיתון אל מעבר לו ומכיוון שכל המשאבים האפשריים לבלימת המיתון כבר מנוצלים, הוא יתדרדר במהירות למשבר. שלא לדבר על האחרים שיסמכו לנצל את ההזדמנות להקפיץ את מחירי האנרגיה. מדינת ישראל אולי לא תורמת הרבה באופן מוחלט לאירופה אבל שלושה מענפי הייבוא המרכזיים שלהם תלויים מהותית בישראל (ואני לא מדבר על תפוזים).
 
יש לגז מקורות חלופיים  אבל השאלה מה המחיר. הכפלת מחירי הגז תמוטט את המשק האירופי וזאת אפשרות ראלית מאוד. למותר לציין שאנחנו נספוג מכה חזקה הרבה יותר, אבל גם האירופים לא ילקקו דבש. ההכפלה לא נובעת מהאפקט המעשי, שהוא זניח, אלא הפסיכולוגי. רוסיה רק מחכה להזדמנות והיא תקפוץ עליה. עם זאת, כפי שציינתי, מכיוון שהתדרדרות הזאת בלאו הכי כמעט בלי נמנעת, אפשרי בהחלט שיעדיפו להפיל את זה עלינו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

גבולות מדומיינים: הטקטיקה המוזרה של מחיקת גבולות

ביקרתי בהודו בשנת 2015 לצורך עסקים, כחלק מדרישות הבקשה לאשרת עסקים הייתי צריך לציין את המדינות הגובלות בהודו. הופתעתי לגלות שצריך לכלול גם א...