יום רביעי, 7 בינואר 2015

המונותאיסטיות של היהדות

האמונה היהודית הפכה למונותאיסטית, אבל קריאה של התנ"ך מגלה שבבית ראשון היה תהליך דומה למה שקרה באיסלאם, גם אם אטי יותר. לא היה צריך את הנביא אם זאת הייתה האמונה הנפוצה: "ויגש אליהו אל כל העם ויאמר עד מתי אתם פסחים על שתי הסעפים אם יהוה האלהים לכו אחריו ואם הבעל לכו אחריו ולא ענו העם אתו דבר" (מלכים א יח) הוא הדוגמה המפורסמת ביותר - העם לא רואה סתירה בין עבודת הבעל לעבודת אלוהים, יש עוד הרבה טקסטים בכיוון הזה. חטא העגל הוא עוד דוגמה מפורסמת.
 
האמונה של בני ישראל היא בעלת כיוון ברור - הפיכת האל המרכזי לאל יחיד כשהתהליך מושלם רק בימי בית שני. גם חז"ל מדברים על בית ראשון כנחרב בעקבות עבודה זרה, אבל בית שני לא. זה תהליך שהם לא טורחים להתכחש לו. גם בנושא האלים האחרים יש התפתחות, בימי חז"ל מדברים על אלים אחרים כבעלי כוח אבל הרמב"ם מתכחש לחלוטין לרעיון.
 
יש סימנים ברורים לתופעה של הפיכת האל העליון באלילות הכנענית לאל היחיד ביהדות. באיסלאם התהליך היה דומה - הוא היה האל העליון בערב לפני האיסלאם. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הישראלים לא יודעים את המצב בעזה

זאת אמנם טענה נכונה אבל במובן מסוים תמוהה. נכון שאנשים כמוני, שצפה היום בכמעט 20 דקות על המתרחש בעזה (ממגוון מקורות) נדירים אבל זה לא נובע מ...