יום שני, 20 באפריל 2015

ההצעות לתחבורה ציבורית בשבת גרועות מהמצב הנוכחי

משמעותן האמתית של ההצעות לתחבורה ציבורית בשבת היא הסתמכות על חובתם של תושבי הפריפריה המסורתיים לסבסד את הנסיעה לים של הילדים העשירים במרכז, זאת חובה מקודשת שאל למדינה להפריע לה.

אין מספיק נהגי אוטובוסים גם היום, לכן ההנחה כאילו אין נפגעים היא בלתי נכונה. יש רשימת נפגעים ארוכה - החל מהנהגים שייכפה עליהם לעבוד 7 ימים בשבוע וכלה בתושבי הפריפריה שהנהגים יעדיפו לבצע קו קצר בשבת במקום קו ארוך ביום חול.

טוענים כי תחבורה ציבורית בשבת תסייע לזקנים אולם "שוכחים" כי מעט מאוד זקנים גרים על צירי תחבורה ראשיים - הם יוכלו להיעזר באוטובוס, כל מי שצריך אוטובוס נוסף בתוך העיר לא יוכל וזה הרוב המוחלט אפילו ברעננה.

בפריפריה יש מעט ביקוש גם בימי חול, בשבת יהיה הרבה פחות מכיוון שיש הרבה אנשים שלא נוסעים בשבת ולכן הביקוש מכל בחינה ראלית יהיה שווה לאפס - לא יוציאו אוטובוס כל שעה לטבריה בשביל שני נוסעים. ולכן לא תהיה תחבורה ציבורית בפריפריה בשבת, בקושי יש היום בימי חול ויהיה עוד פחות. כך שהיכולת שלי להגיע להורי שגם היום בעייתית, והם גרים במקום עם תחבורה ציבורית יחסית נורמלית לאזור, תעלם למעשה.

אין אפשרות להגיע לנחל עמוד (פרט לקצה שלו) או לעמודי תמנע בימי חול על ידי אוטובוס.  זה המצב ברוב המוחלט של אזורי הטיול (פרט למקרים נדירים כמו אגמון החולה).

לגבי הטיעון שבחיפה יש תחבורה ציבורית בשבת ולכן יש שם יותר שימוש בה - קשה לבודד את המשתנה הזה מהמשתנה של אחוז הלא יהודים הגדול בהרבה בחיפה ובפרפריה שלה, אבל אחוז העובדים בשבת בחיפה גבוה יותר מאשר באזורים אחרים בארץ. למעשה, לפחות חלק מהתוצאות השליליות ינבעו מכך שהערבים שעובדים בצפון בתור נהגים יעברו למרכז.

התוצאה - ההצעות לתחבורה ציבורית יעזרו רק לילדים העשירים במרכז - לא תהיה תחבורה לשכונות, כך שכן, גם התושבים העניים במרכז יסבסדו אותם.

אפשר לפתור הרבה מהבעיות שהצבעתי עליהן על ידי שימוש במוניות שירות - יש מספיק נהגים (למעשה יש עודף), יש צורך בהרבה פחות נוסעים בשביל שיהיה רווחי ואפשר לעשות מסלולים גמישים יותר (למשל, לעצור ליד המפגש נחל עמוד/שביל ישראל).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

גבולות מדומיינים: הטקטיקה המוזרה של מחיקת גבולות

ביקרתי בהודו בשנת 2015 לצורך עסקים, כחלק מדרישות הבקשה לאשרת עסקים הייתי צריך לציין את המדינות הגובלות בהודו. הופתעתי לגלות שצריך לכלול גם א...