יום חמישי, 28 במאי 2015

זריקת נובל - אפשרית?

מספר החברות בשוק קידוחי הנפט והגז במים עמוקים (שהוא הרלוונטי לעניינו) קטן למדי. זה לא מקרי שבחיפוש הנפט ביבשה יש לא מעט חברות שפועלות בישראל הגם שלא נמצא כמעט דבר - מספר החברות בשוק הזה גדול בהרבה.

בעיקרה זו בעיה פוליטית - כל חברה שתגיע לארץ תסתבך עם הערבים שלהם יש הרבה יותר גז ונפט. הכסף שהיא תפסיד בהוצאות שוחד וביטחון יהיה יותר גדול מהרווח שהיא תקבל אצלנו.
 
 אפשר להשוות ללבנון, הבעיות הרגולטוריות בלבנון גדולות הרבה יותר אבל כמעט כולן מתחרות - למה? כי זה לא יגרום להפסדים במקומות אחרים.
 
לנובל אין קידוחים בעולם הערבי - זאת הסיבה למה היא הסכימה להגיע לארץ. החרם הערבי אכן דעך מאוד, אחד השרידים הבודדים שלו הוא בתחום הגז/נפט כי הנוכחות הערבית שם היא חזקה מאוד. כמובן, לנובל אין נוכחות בעולם הערבי מכיוון שהיא אחת הקטנות בתחום, למעשה כל כך קטנה שהיא נאלצת להשאיל אסדות מחברות אחרות כך שהחרם הזה הוא על גבול הפרודיה מכל הבחינות. אגב, ממה שהבנתי, גם נובל לא בדיוק התלהבה להיכנס לישראל אבל הממשל האמריקאי שמצב כזה היה מציג אותו ככלי ריק (יש חוק אמריקאי נגד החרם הערבי) לחץ עליהם. אני לא בטוח מה היה קורה אילו ישראל הייתה מתעקשת מלכתחילה להכניס שתי חברות, אבל ברור שבמצב הנוכחי אנחנו די תקועים אתם.
 
היום אין את הידע בישראל בשביל להפעיל את האסדות, בעוד עשר שנים אולי יהיה אפשר, אני בהחלט סבור שלא צריך לקבל את המצב הנתון כקיים עד קץ הימים וצריך לפעול בחכמה לשינויו (הממשלה עשתה קצת בכיוון שחייבה העסקת ישראלים, לדעתי ניתן לעשות יותר).
 
לגבי הפיתוי של חברה אחרת - ישראל לא מספיקה ולכן צריך לחפש בנות ברית. גם הדרג המקצועי שינה את דעתו, הסיבה לדעתי היא השינוי ביוון שבה ממשלה אוהדת לישראל התחלפה בממשלה עוינת. התוצאה היא שבעלות הברית הסבירות ביותר לפיתוי כזה - יוון וקפריסין כבר לא רלוונטיות (לקפריסין יש גז, ליוון יש חיבור לצנרת האירופית).
 
אני בטוח שאנחנו יכולים להשיג בסוף את הידע, אבל זה לא תהליך כל כך קצר - אנחנו גם לא פיתחנו פצצת אטום ביום אחד. מה שכן, זה בהחלט צריך להיות הכיוון וזה מה שצריך ללחוץ על הממשלה לעשות ולא כמו שזה נראה כרגע להרים ידיים לחלוטין. אסור לשכוח שגם אנשי המפתח הדרושים הם עם סיפור דומה לחברות, אני משוכנע שקטאר תציע להם יותר כסף ותפרסם בשמחה את העניין. למרבה הצער, אסדות נפט אינן מקום שעובדים בו יותר מדי יהודים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

גבולות מדומיינים: הטקטיקה המוזרה של מחיקת גבולות

ביקרתי בהודו בשנת 2015 לצורך עסקים, כחלק מדרישות הבקשה לאשרת עסקים הייתי צריך לציין את המדינות הגובלות בהודו. הופתעתי לגלות שצריך לכלול גם א...