יום רביעי, 26 באוגוסט 2015

תמיכה בינלאומית בשלום עם הפלסטינים

אנחנו נסוגנו מעזה וקיבלנו קדחת - במצב הנוכחי, הסיכוי שנסיגה תעזור לנו גבוה במקצת מהסיכוי שאעבור דרך הקיר שלידי, זה יכול לקרות תאורטית, אבל ממש לא סביר. הפלסטינים לא מסוגלים להחזיק מדינה עצמאית בזמן המלחמה הפנימית הקיימת בשילוב עם הפלישה הצפויה מבחוץ, גם ניסיון לשלב את ירדן לא ישפר את המצב והמצרים לא מעוניינים. השאלה היא תמיד מה האפשרויות האחרות, כרגע המצב הנוכחי הוא הרע במיעוטו. מה יקרה בעוד 3 שנים? רק אלוהים יודע, המצב מאוד נזיל (כרגע, ההסתברות הגבוהה ביותר לשינוי המצב היא קריסה של ירדן).
 
אני תוהה על אלו מדינות ערב שיתמכו בשלום השמאל בדיוק מדבר? סוריה שלא קיימת? לבנון שאפילו זבל לא יכולה לפנות בעיר הבירה? ירדן שאנחנו מחזיקים אותה בכוח (והמתקפה עליה היא כמעט ודאית, גם תוצאותיה לא ברורות)? מצרים שהנשיא שלה מודה בגלוי באבדון השליטה באזור הגבול עם ישראל? סעודיה שמנהלת מלחמה חמה בתימן ללא הצלחה? עיראק שחצי ממנה כבוש על ידי איראן וחצי לא בשליטה של השלטון? לוב ההרוסה? לא תהיה נורמליזציה עם מדינות ערב כי כולן לא במצב נורמלי. למעשה כולן במצב (תודעתי לפחות) של מלחמה. הסיכוי להתאבדות קולקטיבית של שליטי ערב שואף לאפס. המחשבה שמדינות ערב יפתחו שגרירות בירושלים היא בדיחה - הן נאלצות לסגור שגרירויות בשל הקשיים שלהן ופתיחת שגרירות כזאת תחמיר את מצבן.
 
בכלל, השמאל מתעלם מהתוצאות של האביב הערבי, מישהו ראה התייחסות לאפשרות הנפילה של ירדן בתוכניות השלום הגרנדיוזיות? מה ההתייחסות למצב שבו סוריה לא חוזרת לשלמותה? העולם השתנה, התוכניות נשארו במקום.
 
יש לציין כי אין תמיכה של מדינה ערבית כלשהי בהוצאת סוריה מהמשחק, ההפך הוא הנכון, כולן רוצות להשתמש בישראל על מנת לתת לגיטימציה למועדפים עליהם. ויתור על שילוב סוריה נראה בעיניהם (ובצדק) איום ממשי על שלמותן.
 
כשמדברים על העולם המוסלמי מדברים למשל על מלזיה, שרואה בישראל מסייעת לאויביה - סינגפור והודו - כך שהסיכויים לראות פה שגרירות שלה קלושים. מישהו באמת חושב שמלזיה תסכים להכרה בקו הירוק?
 
האמריקאים נצמדים בירושלים להסדר הבינלאומי בנושא - תוכנית החלוקה. אין שום סימנים כלשהם לנסיגה שלהם או של האירופים (פרט להולנד) ממנה. ההצהרות של מחלקת המדינה לגבי ירושלים שונות במקצת - הן מדברות על הסכם בין ישראל והפלסטינים שיתקבל על ידי הקהילה הבינלאומית; או במילים בוטות יותר - ישראל יכולה לבחור בין בינאום בהסכמה עם הפלסטינים לבין כפייתו על ידי הקהילה הבינלאומית. זאת הסיבה למה השגרירות האמריקאית היא בתל אביב. ההצהרות של האירופאים (פרט להולנדים) נמצאות על הטווח שבין ההצהרה הנ"ל של האמריקאים לבין הפרשנות שלי אליה - הן לא רוצות לוותר על ההשפעה שלהן והאמת - צודקות.
 
לכן הדיונים לגבי בדיוק ערבות הם מגוחכים, מדובר על ערבויות כמו הסכם בודפשט שהאמריקאים זרקו לפח האשפה? כמו החלטה 1701 שהפכה לבדיחה? כמו הערבויות בעקבות מלחמת סיני שלא הצליחו למצוא אותם ב-1967?
 
בסה"כ, ההצעות של השמאל הן מבוי סתום - טוענים שיש דרך לשכנע את כל העולם לפעול לפי הצרכים שלנו - אבל לא מנסים בכלל להציג אחת, אפילו בצורה חלקית. כמובן, אפשר בהחלט לטעון שהתוכניות של הימין פשוטות הרבה יותר ולכן לא הצריכו שינוי ואילו היו מצריכות היו נתקלות באותה בעיה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אין פרטנר וזאת אכן בעיה חמורה

להרבה אנשים העניין הזה מרגיש רע - זה לא משום שהם רעים, אלא מכיוון שהמצב אכן רע. המצב שבו הרוב המוחלט של הפלסטינים רוצים להרוג את היהודים הוא...