יום שישי, 27 בנובמבר 2015

שאלות ותשובות על הקשר בין שמאלנות לגזענות

- למה אתה מחשיב כל כך הרבה שמאלנים כגזענים?

הסיבה איננה נעימה, הם פשוט כאלו, לרוב כלפי הערבים ולעתים יותר נדירות כלפי יהודים אחרים (גזענות כלפי קבוצות אחרות קיימת, אבל לעתים נדירות קשורה לעמדות מדיניות).
- במה מתבטאת הגזענות שלהם לדעתך?
מדובר בגזענות של ציפיות נמוכות, כלומר בהנחה א-פריורית שהערבים בכלל והפלסטינים בפרט לא מסוגלים לעשות שום דבר בעל משמעות ואין צורך להתייחס אליהם.
- האם אין הרבה ימניים שמאמינים באותו דבר?
יש לא מעט ימניים שחושבים כך ומספר דומה מציג את הערבים כנחותים בפירוש אולם התופעה הספציפית יותר נדירה בימין ולאו דווקא מסיבות חיוביות – קשה לראות בפלסטינים אויב משמעותי כשמזלזלים בו מעבר לנקודה מסוימת.
- כיצד ההתייחסות הזאת של השמאל מתבטאת במישור המדיני/בטחוני?
היא מתבטאת בהצעת תכניות שלום או נסיגה מהשטחים בלי התייחסות כלשהי לתגובה הפלסטינית הצפויה ולעתים קרובות גם התייחסות לתגובת "העולם" תוך התעלמות מוחלטת מהם. היא יכולה גם להתבטא בהצהרות ש"כל העולם" מכיר בישראל בקו הירוק תוך התעלמות מוחלטת ממיליארד מוסלמים שלא מכירים בה. יש גם קטגוריות אחרות ויותר חמקמקות שנופלות תחת ההגדרה הזאת.
- אבל לא מעניינים אותי הפלסטינים, מעניינת אותי מדינת ישראל!
זה לא משנה בהרבה, לא חשוב מה אתה רוצה להשיג בנסיגה מהשטחים, התגובה הפלסטינית עשויה לאיין כל הישג ולכן היא נושא שהכרחי להתייחס אליו, אי התייחסות פירושה התייחסות למיליוני אנשים כאל כלבים שלכל היותר יכולים לנבוח.
- כלומר צריך להתיימר לייצג אותם?
ממש לא, הדבר בלתי אפשרי מסיבות רבות והפשוטה מביניהן – אין עמדה פלסטינית אחת אלא רבות ולכן אין אפשרות לייצג את כולן. מה שחשוב הוא להימנע מההנחה שמשקל כל העמדות הללו שווה לאפס.
- האם חייבים להיות ימניים בשביל להימנע מהמלכודת הזאת?
ממש לא, אפשר אפילו לחשוב שהתגובה הפלסטינית לנסיגה לקו הירוק תהיה לחבק ולנשק אותנו ושהם יכרתו אתנו ברית נצח. מה שכן, צריך להיות מוכן להסביר לדעתך למה הם יחרגו מהתגובה שלהם עד עכשיו.
- יופי, אז מה הפתרון?
לטווח הקצר עד בינוני – אין פתרון. לטווח ארוך – הפתרון שלי נמצא משמאל לקשת הפוליטית, אבל על כך בפעם אחרת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

גבולות מדומיינים: הטקטיקה המוזרה של מחיקת גבולות

ביקרתי בהודו בשנת 2015 לצורך עסקים, כחלק מדרישות הבקשה לאשרת עסקים הייתי צריך לציין את המדינות הגובלות בהודו. הופתעתי לגלות שצריך לכלול גם א...