יום שבת, 25 באפריל 2020

על קרינה, בריאות וראיית מנהרה

מכיוון שחלק מחברי החליטו משום מה להפציץ אותי בפוסטים על סכנת האנטנות הסלולריות החדשות, נראה לי שכדאי להבהיר איפה אנחנו נמצאים.
ההשפעה של קרינה לא מייננת היא למעשה לא ידועה לטווח ארוך. מחקרים רבים שנערכו בנושא הסתכמו באפס ידע ובעיקרון מדובר בניסוי בבני אדם.
עם זאת ההתמקדות באנטנות הסלולריות היא דוגמה ומופת לראיית מנהרה, הגורמים המרכזיים לקרינה כזאת לפי סדר יורד הם:
א. קרינה טבעית (למשל מגז הראדון מתחת לערד)
ב. קווי מתח, במיוחד עם מתח עליון
ג. רשתות חשמל חשופות (בעיקר אלתורים בלתי חוקיים)
ד. ריכוזי ציוד חשמלי כמו לוחות סלולר או מחליפי זרם
ה. טלפונים סלולריים (בעיקר בשל הקרבה הרבה)
ו. אנטנות סלולר
גם אם פינויה של עיר שלמה עשויה להיחשב תגובת יתר, היה אפשר לצפות להתמקדות בגורמים ב' וג' אולם המטרה הכמעט בלעדית היא דווקא האנטנות. דבר זה תמוה עוד יותר כשלוקחים בחשבון שלא רק שאנטנות ישנות פולטות יותר קרינה אלא שהסלולר פולט יותר ככל שהאנטנה רחוקה יותר כך שכל מי שמשתמש בסלולר ופוחד מקרינה, משיג את התוצאה ההפוכה בדיוק.
ההיגיון לכן לא משחק פה תפקיד, האנטנות אינן גורם סביר למיקוד החשש. אם מספרים לכם שמדובר בתדרים צבאיים לשעבר, אפשר בהחלט לציין שגם תדרי הסלולר הקיימים היו בעבר בשימוש צה"ל.
לסיכום, בעוד החשש שלכעצמו איננו נעדר הגיון, הקטנת הסכנה צריכה להתמקד בגורמים המרכזיים ולא בזניחים - גם אם זה נשמע מגניב יותר להרוס אנטנה מאשר לקבור קו מתח באדמה, השני עדיף.

2 תגובות:

  1. יש פה ערבוב. קווי מתח גבוה לא יוצרים קרינה אלא שדה מגנטי. זה שני דברים שונים

    השבמחק
    תשובות
    1. כל שדה מגנטי משתנה (כמו בקו מתח, בשל השינויים בצריכה), יוצר קרינה אלקטרומגנטית, במקרה של קו מתח היא בלתי מייננת. עם זאת, אני מסכים שהחלק הזה היה ראוי להסבר בהיר יותר, במיוחד ששדה מגנטי רציני כן ידוע כיוצר בעיות בריאות.

      מחק

אחד ביום בפרק ראשון של היסטוריה אלטרנטיבית

לאחר שיקול דעת מעמיק החלטתי שהפרק  אחד ביום: מי יציל את המשטרה?  פשוט מייצג היסטוריה אלטרנטיבית. אני רק מופתע מכך שלא מזהירים את המאזינים ומ...