יום רביעי, 13 באוקטובר 2021

דעתי על מצבו של פרויקט נימבוס

אזהרה: זאת דעתי האישית על מצבו הנוכחי פרויקט נימבוס ואיננה משקפת בשום צורה שהיא את עמדת בינת תקשורת.

היום מערכות המחשוב של הממשלה מפוזרות בהמון מקומות - לכל משרד יש כמה חוות שרתים ואין שום ניהול מרוכז או אפילו קנייה מרוכזת של המחשבים. יש גם משרדים שבניגוד למדיניות הנוכחית של הממשלה משתמשים גם בעננים ציבוריים (בעיקר ב-AWS של אמזון). התוצאה היא שלמעשה המידע שלנו חשוף מכיוון שאין מספיק מומחי אבטחה לנהל את התפוצצות המידע הזאת.

בעיקרון פרויקט נימבוס נועד להעביר את כל המערכות האזרחיות של הממשלה למערכת מרוכזת אחת. למשל אם פורצת מגיפה, משרד הבריאות לא מזמין מחשבים, מתקין אותם ידנית, פותח ידנית הרשאות לצה"ל, מוסיף עוד התקני תקשורת לעומס החדש על השרתים שלו וכדומה, אלא כל התהליך הזה נעשה אוטומטית.

המצב הנוכחי של פרויקט נימבוס הוא ששתיים מהחברות שניגשו אליו - אורקל (שבינת שבה אני עובד הייתה שותפה שלה) ומיקרוסופט הפסידו. שתי החברות המוזכרות בכתבה - גוגל ואמזון זכו במכרז, אבל מדובר בזכיית תשתית - למשל תוכנת Word של מיקרוסופט עדיין יכולה להיות בשימוש.

חשוב לציין שנושא אבטחת המידע הוא הקריטי ביותר במכרז. כרגע מערכת הביטחון לא שותפה במכרז מכיוון שהוא יהיה מחובר לאינטרנט.

חלק נוסף, שלדעתי קשור לכתבה הזאת הוא הניסיון של לא מעט חברות ישראליות לנסות ולכפות הקמת ענן פרטי על טהרת החברות הישראליות. יש לציין שמדובר בסיוט הגדול של כל ארבעת החברות הנ"ל מכיוון שהדבר יביא בסבירות גבוהה גם את האיחוד האירופי ללכת בעקבותינו.

זאת מכיוון שפירוש הדבר הוא שבמקום לשכור שתי חברות אמריקאיות שינהלו את הענן הפרטי של הממשלה, ישכרו כמה חברות ישראליות שינהלו את כל הענן - חומרה ותוכנה. חשוב לציין שהחברות הישראליות הן חלק נכבד משוק הענן העולמי אבל אף אחת מהן לא באמת מציעה ענן מלא (יש הרבה פתרונות חלקיים, כולל של בינת).

האיחוד האירופי מעוצבן על התלות שלו בחברות אמריקאיות (וממש לא מעוניין בחברות הסיניות המתחרות) ורוצה להקים ענן פרטי וציבורי שיהיה בשליטתו המלאה. מאוד סביר להניח שהחלטה כנ"ל של ישראל לא תאפשר לו להישאר מאחור.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אחד ביום בפרק ראשון של היסטוריה אלטרנטיבית

לאחר שיקול דעת מעמיק החלטתי שהפרק  אחד ביום: מי יציל את המשטרה?  פשוט מייצג היסטוריה אלטרנטיבית. אני רק מופתע מכך שלא מזהירים את המאזינים ומ...