יום שני, 4 במרץ 2024

איך הכלכלה משפיעה על סיקור הסכסוך

תארו לעצמכם שיום אחד אתם שומעים את ה-NYT, ה-BBC, ה-CNN ועשרות כלי תקשורת נוספים מכריזים שהם מתחילים לכנות את המלחמה באוקראינה "מבצע צבאי מיוחד" מכיוון שהם החליטו להשתמש כמעט אך ורק בכתבים רוסים כדי לשמור על ביטחונם. באותיות הקטנות תוכלו למצוא את הסיבה - המלחמה ארוכה מדי ולכן הם צריכים לקצץ בעלויות.

מוזר? בלתי נתפס? אז למה ברצועת עזה ובגדה המערבית התנהגות זו נחשבת נורמלית? מדוע באזורים שבהם דירוג חופש הביטוי דומה לרוסיה (הגדה המערבית) וצפון קוריאה (רצועת עזה), הרעיון להשתמש בכתבים פלסטינים מקומיים, פשוט משום שהמשכורות שלהם נמוכות בהרבה מישראלים, לא נחשב ראוי לציון? כיצד בדיוק, העובדה שמסתמכים אך ורק על כתבים מצד אחד, לא מעוררת חששות לגבי הטיה? איך מתעלמים מההתנהגות המקובלת של ענישת כתבים אלו במקרים הנדירים שבהם המעסיק שלהם מפרסם מאמר כלשהו שאיזשהו ארגון פלסטיני רואה בו פרו-ישראלי מדי. התירוץ שהכתבים הם מקצועיים הוא, כמו הדוגמה בתחילת המאמר, פשוט מגוחך, הם בני אדם.

התקשורת הבינלאומית מודעת למצב הזה, אחרי הכל, היא מספקת את המידע עבור דירוגים אלו, משתמשת בצעדים משפטיים כדי להציל את הכתבים וכו'. במקום לשתף את הבעיות האלו עם הצרכנים שלהם, הם מעמידים פנים שהדיווחים שלהם בלתי תלויים לחלוטין, "שוכחים" לציין מי עושה את רוב העבודה ומה ההשפעות על התוצאה הסופית.

חשוב לציין שההשפעה אינה רק כאשר המידע נאסף על ידי כתבים פלסטינים, המצב מגביל את שיתוף הפעולה האפשרי עם ישראלים לשמאל הרדיקלי ומגביל אותו למעשה לרשימה קטנה מאוד (כתריסר עיתונאים). כל שיתוף פעולה מחוץ לה, מסכן את היכולת של ארגון התקשורת להמשיך לסקר את הסכסוך.

יתרה מכך, עקב נקודות מבט דומות של ארגונים בינלאומיים אחרים, המידע שהם מספקים סובל מאותה בעיה - הם צריכים לבחור בין עמדה פרו-פלסטינית לבין גירוש מהאזור. שימוש במידע שלהם על ידי העיתונות לא עוזר לצמצם את ההטיה כלל במקרה הטוב, ובמקרים רבים רק מחריף אותה.

לכן, כאשר אנו רואים "חקירה עצמאית" של העיתונות לגבי כל נושא בסכסוך הישראלי-פלסטיני, הצעד הראשון צריך להיות בדיקת סוף רשימת העובדים שהיו מעורבים. במקרים רבים הם חשובים יותר מאשר הצוות המוזכר בתחילת המאמר.


---

כמה נקודות נוספות:

1. הקישורים החסרים הם פיצ׳ר ולא באג. אני מעודד אתכם לאמת את המידע בעצמכם, כך שלשים קישורים יהיה מגוחך.

2. יש לי נקודת מבט משלי לגבי המלחמה באוקראינה, אבל המלחמה בין ישראל וחמאס הזכירה לי כמה קשה לספר הרבה על אירוע כזה בלי יותר ידע ממה שיש לי.

3. שימוש דומה כמעט אך ורק בכתבים ישראלים היה נותן תוצאות טובות יותר מכיוון שישראל היא דמוקרטיה, ובכל זאת, התוצאה תהיה מוטה, פחות אבל עדיין.

4. הפער הכלכלי העצום הוא בעיקר תוצאה של בחירות פלסטיניות, סביר להניח שאכתוב פוסט על אחת מנקודות ההכרעה שבהן בחרו לא נכון.

5. הפוסט הזה מתאר את התוצאה של התפתחויות אחרות. כפי שאנו יכולים לראות בדוגמה של המלחמה באוקראינה, כאשר זה נוגד את האידיאולוגיה שלהם, העיתונות הבינלאומית מוכנה לשלם את העלויות הנוספות.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

נדמה לי שביידן השתגע, האם למישהו יש הסבר הגיוני יותר?

אני מודה שזאת הפעם הראשונה שאני פשוט לא מצליח להבין את ממשל ביידן. הרחבה דרסטית של המלחמה, שזאת התוצאה (שהייתה צפויה) של מניעת חימוש מישראל ...