יום שישי, 19 ביוני 2015

מקור יום המנוחה בעולם

אני יכול לנקוב באלפי מקרים שהיהדות הביאה חמלה לעולם הזה ומספר המקרים שהנצרות והאיסלאם הביאו גדול בהרבה (מה לעשות יש הרבה יותר מוסלמים ונוצרים בעולמנו). לא ברור לי הצורך להכליל מילארדי אנשים לאורך שלוש אלפי שנה בצורה חסרת טעם על ידי טיעונים בסגנון של "שלושת הדתות המונוטאיסטיות לא הביאו אף פעם חמלה לעולם הזה.". הטענה הזאת  אומרת למעשה - מעולם לא שימשו נימוקים דתיים הצדקה למעשי חמלה באיסלאם, ביהדות ובנצרות - זה מופרך בעליל.
 
אלו שטוענים כך נהנים באופן קבוע מהחלטה כזאת - מנוחה בשבת - כתוצאה ישירה מהחלטה דתית שהתקבלה לפני יותר מאלפיים שנה. אפשר  לעקוב אחרי כל מנוחה שבועית עד לחיוב בתורה בדרך ישירה או עקיפה.
 
כמובן יום המנוחה תלוי בהיסטוריה הספציפי. למשל המצב בהודו תלוי איפה - בצפון אולי נחו בשישי מכיוון שמדובר במוסלמים - בדרום נחים ביום ראשון. לגבי יפן - מדובר במורשת הכיבוש האמריקאי. הסיפור עם סין יותר מסובך, מדובר בהשפעה סובייטית שמקורה נוצרי בעקרון - אין ספק שיש סינים שעובדים יותר ממה שחוקי אבל תאורטית החוק הוא מאותו מקור ולא התפתחות עצמאית.
 
יש לציין שהשם שבת אמנם איננו מקורי ביהודית אלא הגיע מהבבלים אולם אצלם לא מדובר היה ביום מנוחה, בוודאי לא כללי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אין פרטנר וזאת אכן בעיה חמורה

להרבה אנשים העניין הזה מרגיש רע - זה לא משום שהם רעים, אלא מכיוון שהמצב אכן רע. המצב שבו הרוב המוחלט של הפלסטינים רוצים להרוג את היהודים הוא...