יום חמישי, 30 ביולי 2015

עלויות תקציביות ישירות הן לא כל הסיפור

ההתייבשות של ישראל עולה לנו בסופו של דבר מאות מיליונים, בשביל להקים את מפעלי ההתפלה ברגע האחרון האפשרי, המדינה נאלצה להתפשר ולהסכים לשלם מחיר גבוה הרבה יותר ממה שיכלה לשלם 40 שנים לפני זה. אגב, אנחנו משלמים את המחיר גם בדרכים אחרות, בעיקר דרך תקציב הביטחון - אחת הסיבות להתדרדרות סוריה למלחמת אזרחים היא הבצורת, אילו היו לנו מים מותפלים כאשר המהומות בדרעא (שמקבלת את המים שלה מהירמוך) פרצו, ייתכן מאוד שההיסטוריה הייתה מתגלגלת אחרת. 

תחבורה ציבורית לא גורמת (לפחות בדרך כלל) לתוצאות כל כך חמורות, אבל ההנחה שאין עלות אלטרנטיבית מוגזמת בהחלט. את העלות של בני נוער מתים בגלל חוסר תחבורה ציבורית לוקחים בחשבון? את עלות ההעברה של קשישים למקומות אחרים לוקחים בחשבון? אני אוהב את אלו שמעמידים פנים שהבדיקה היא כלכלית נטו, אבל נוטים להתעלם מההשפעות הכלכליות השניוניות שהן הכסף הגדול בסיפור.

אוטובוס ממוגן מקטין את הסיכויים שהמדינה תצטרך לשלם פיצויים לנפגעים ומכיוון שהמדינה היא הגורם המממן בשני המקרים אזי ייתכן שכלכלית העניין משתלם לה ולא משתלם לבעלי הרכבים הפרטיים שסומכים על המדינה שתממן את הפיצויים. אין לי מספיק פרטים לבצע את החישוב אבל ההנחה שזה מופרך כלכלית בלי שום בדיקה מפוקפקת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אחד ביום בפרק ראשון של היסטוריה אלטרנטיבית

לאחר שיקול דעת מעמיק החלטתי שהפרק  אחד ביום: מי יציל את המשטרה?  פשוט מייצג היסטוריה אלטרנטיבית. אני רק מופתע מכך שלא מזהירים את המאזינים ומ...