יום שישי, 23 באוקטובר 2015

דברי נתניהו על המופתי

הקשבתי לנאום נתניהו בו דיבר על ההיסטוריה של המופתי ובדרך אגב הזכיר את היטלר ושלא במפתיע התקשורת מעוותת (אגב, לא רק את הימין).
 
נתניהו אמר דבר די פשוט - היטלר דיבר על גירוש ואילו המופתי דיבר על השמדה. היסטורית אלו העובדות - היטלר אמר זאת בסוף 1942 לכל בעלות הברית של גרמניה בזמן שהמופתי קרא ברדיו קהיר לרצח כמה שיותר יהודים. כידוע, אין קשר בין דיבורים למעשים וההשמדה שהיטלר התעלם ממנה החלה הרבה קודם. זאת עובדה היסטורית שהיטלר טען שהוא "רק" רוצה לגרש את היהודים והיא נמצאת בשימוש נרחב בידי מכחישי שואה מכל הסוגים. כתוצאה מהדיון אני מניח שזה יהפוך לטיעון פופולרי יותר לזמן מה אבל ההשפעה לטווח ארוך תהיה שואפת לאפס.  הגם שאני לא חושב שמאמצי ההסתרה של השואה, שהאמירה הנ"ל הייתה חלק מהן, הן פרט היסטורי שולי.
 
לפי ההקשר המידי בנאום נתניהו, לפני זה (מאורעות תרפ"ט) ואחר כך (מעצרו של המופתי ב-1945) זה יכול להיות בכל זמן באמצע. לכן נתניהו דיבר על השתתפותו של המופתי ביצירת היסודות לפתרון הסופי, כשיש לזכור כי המופתי היה בקשרים עם הנאצים הרבה לפני פגישתו עם היטלר. כאשר היטלר דיבר על גירוש יהודים, למעשה עד לצוואה; והמופתי לא רק דיבר על שרפת יהודים אלא היה אחראי לשרפת יהודים לפני הנאצים (בפרהוד) ולאחריו נמלט המופתי לגרמניה תוך ניסיונות יצירת קשר עם היטלר.
 
הפגישה בין המופתי והיטלר הייתה חלק מסדרת פגישות עם בעלי הברית של גרמניה שעם כולם היטלר דיבר על גירוש (בזמן שההשמדה כבר התבצעה), זאת עובדה שניתן למצוא בכל ספר טוב על השואה.
בנוסף, אל חוסני השתתף ישירות בשואה, גם אם אני לא חושב שהוא אפילו באלפיה הראשונה של פושעי השואה.
 
ההכחשות של ההיסטוריונים אינם לעובדות שנתניהו הציג אלא לפרשנות הסבירה שלהן שהיא אכן מופרכת. זהו כמובן כישלון של רה"מ שאמר דברים שלא קשה להבין מהם תמיכה בהכחשת שואה. 
 
כל הנ"ל לא מנקה את נתניהו מאחריות - ראש ממשלה צריך להימנע מאמירות שניתנות (בצורה סבירה) לתרום להכחשת שואה. למעשה התגובות בישראל מדאיגות מאוד, הן מצביעות על בורות רבה בנושא (ועל מנת להסיר ספק - גם זה כישלון של נתניהו).
 
ראש הממשלה לא צריך לסמוך על כך שכל המאזינים לו בקיאים בפרטים הקטנים של השואה ואסור שמדבריו ישתמע כאילו ח'אג אמין אל חוסייני יזם את השואה - מה שכמובן לא נכון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הישראלים לא יודעים את המצב בעזה

זאת אמנם טענה נכונה אבל במובן מסוים תמוהה. נכון שאנשים כמוני, שצפה היום בכמעט 20 דקות על המתרחש בעזה (ממגוון מקורות) נדירים אבל זה לא נובע מ...