יום ראשון, 31 בינואר 2016

לחץ על נובל כתחליף למתווה הגז (?)

במחיר הנוכחי נובל תפשוט בקרוב רגל ואז האפשרויות ישתנו:
  1. המפרקים יתבעו את ישראל ויתקעו את הגז במשך כמה שנים טובות בבית הדין הכלכלי בהאג
  2. המפרקים יעבירו את ההסכם לחברה אחרת בניגוד להסכם והממשלה תוכל לנצל את ההזדמנות בשביל להוריד את המחיר
ברור בעליל שאפשרות 2 היא עדיפה אבל אי חתימה על המתווה הייתה גורמת בוודאות ל-1. ואם נובל לא תפשוט רגל? המצב לא השתנה משמעותית מבחינתנו, אם הכוונה הייתה לקנות נפט זול, היינו צריכים להכריז על מדינה כורדית עצמאית. עד כמה שזה משונה, התוצאה של ירידת מחירי הנפט היא השוואת מחיר הנפט העולמי למחיר שישראל קונה בו מהכורדים, כך שנושא הגז הזול לא היה רלוונטי גם קודם.
 
אלו שרוצים להעיף את נובל מפה צריך לשאול שאלה פשוטה - בדיוק תפעיל את האסדות? תשלם הרבה יותר כסף לעריקים מחברות הגז? צריך לזכור כי הכשרת עובדי אסדות גז לתפקידים בכירים לוקחת שנים, זה לא זבנג וגמרנו. למיטב ידיעתי, מתווה הגז כולל את הסעיף שמחייב את חברות הקידוח להעסיק ישראלים בתפקידים הללו. כמו שציינתי בעבר, אשמח להעיף מפה את נובל מסיבות אחרות, אבל נצטרך לחכות.
 
לפי החוק בארה"ב, המפרק חייב לתבוע את כל מי שתרמו לפירוקה של החברה ובמקרה של הפרת ההסכם על ידי ישראל מדובר (גם) במדינת ישראל. אפשרי בהחלט שהוא יתבע גם את המנהלים על ניהול כושל - זה לא יעזור לנו. מכיוון שהבעיה המרכזית היא התביעה עצמה שלא תדחה על הסף, הרי השאלה כמה נשלם בסוף די מתגמדת לעומת ההפסד הכספי של העיכוב (אגב, המפרק מקבל כסף לפי המאמץ כך שיש לו אינטרס מובהק למשוך את התביעה כמה שניתן). בכל מקרה, השאלה האם הנהלת החברה דפוקה (ואני מעריך שאם היא הסכימה להיכנס לישראל בתחום הזה היא לא משהו) בכלל לא רלוונטית לעניין - יתבעו גם את המנכ"ל, איך זה עוזר לנו?
 
הורדת המחיר באמצעות לחץ על נובל אפשרית בשני תנאים:
  1. יש במי להחליף אותם - זה בעייתי מאוד מכיוון שלאף אחד לא משתלם להגיע, בטח עכשיו עם החוזים האיראניים והירידה במחיר, כאמור אנחנו עדיין לא מוכנים להסתדר לבד, מה שאני רואה כבעיה רצינית בפני עצמה.
  2. הם מעוניינים להגיע להסדר - במצב הנוכחי ספק רב ובמצב של פשיטת רגל - בטוח שלא, מכיוון שהמפרק מקבל כסף על ניהול כל תביעה אבל הרבה פחות על סיומה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הישראלים לא יודעים את המצב בעזה

זאת אמנם טענה נכונה אבל במובן מסוים תמוהה. נכון שאנשים כמוני, שצפה היום בכמעט 20 דקות על המתרחש בעזה (ממגוון מקורות) נדירים אבל זה לא נובע מ...