יום שישי, 2 בדצמבר 2016

מידע אמין בנושא העלות של ההתנחלויות

אני מחפש כבר לא מעט שנים מידע אמין בנושא העלות של ההתנחלויות. למרבה הצער, ב-15 השנים שחיפשתי מצאתי אך ורק זיופים. על מנת להקל על העונים אציין מה צריך להילקח בחשבון כחלק מהחישוב:
1. אין בהתנחלויות ערבים (אני לא צריך הוכחות שמקפחים אותם...)
2. אחוז גבוה בהרבה מהממוצע (היהודי) בהתנחלויות גר ביישובים כפריים
3. שליש מהמתנחלים הם חרדים (אחוז עוני גבוה, הרבה ילדים...)
4. חלק גדול מההתנחלויות (פחות מהמתנחלים) רחוק מהמרכז
פרט לניסיון אחד של עיתון הארץ (שלבסוף זייף פשוט את הנתונים) לא מצאתי מישהו שאפילו מתיימר לעשות חישוב כזה ואשמח לראות אחד.
 
===

בעקבות התגובות

הדבר היחידי שהבנתי מספר התקציב הוא שמסתירים את הנתון במתכוון (בכלל, נראה שמטרתו העיקרית של ספר התקציב היא למנוע מהציבור להבין אותו) כך שאני זקוק לסיוע בעניין. אני מודע לכך שהתשובה מסובכת אבל לא חושב שהשאלה מסובכת😊 אני חושב שהתועלת תמיד נבחנת מול עלות ולפיכך שואל מה העלות?

מודיעין עילית נמצאת בעשירון התחתון מבחינה כלכלית (נכון ל-2013), העובדה הזאת גורמת להוצאה ממשלתית גדולה יותר. למעשה, זה רק יגרום להוצאות גבוהות יותר של הממשלה באופן אוטומטי בשל הצורה שמחשבים את התקציב, בלי קשר למיקום היישוב. הם מרוויחים יותר מאשר הממוצע החרדי, אבל עדיין הרבה פחות מהממוצע הישראלי. זה אמנם מקטין את האפקט אבל עדיין הוא משמעותי מספיק בשביל להתחשב בו.

הכסף תלוי בפיזור האוכלוסייה כך שצריך להתחשב במרחק מתל אביב, גם תושב כפר תבור יקבל סכום גבוה בהרבה מתושב ישראלי ממוצע כך שההנחה שמדובר בנושא מיוחד להתנחלויות מפוקפקת. אגב, אפילו תושב בצרה עולה יותר ממקבילו הרענני שגר קילומטר ממנו. את ההשפעה לגבי העלות של תושב הערבה הערבה מצאתי (לאחר מאמצים לא מבוטלים) לפני כמה שנים. לגבי יישובים צמודי גדר בצפון, אני עדיין מחפש. עם זאת בהתנחלויות יש גם יישובים יותר קרובים, זה לא טריוויאלי.

הפרסום של מולד מביך במיוחד, רשימת השטויות שיש להימנע מהם ומופיעה בפוסט היא למעשה תת קבוצה של רשימת ההטעיות ב"מחקר" שלהם (לא הייתה לי הסבלנות לצטט את כל 13 שמצאתי ובאמת שלא השקעתי הרבה מאמץ). הנחת "המחקר" של מולד כאילו כל המתנחלים יבלעו פתאום בתל אביב היא מופרכת בעליל. בקיצור למספרים כפי שהם מוצגים אין שום משמעות בלי ניתוח נוסף (שאותו אני מחפש).

מה שמאפיין התנחלויות זה המעמד המשפטי. אני מודע לעובדה שמולד חושבים שאנשים שמתאימים לקריטריונים הללו ראויים לגירוש מהארץ ולא רק מהשטחים (גם אם הם נמנעים מניסוח בוטה כל כך) אבל אני לא מסכים אתם. אם מה שמאפיין התנחלות הוא מעמד משפטי, אזי זה המשתנה שצריך לבדוק וכל השאר הם רעש. לכן אני רוצה הוצאות ייחודיות במובן הזה שהן אכן נובעות מהמיקום בשטחים. כל הרשימה שהזכרתי בפוסט לא קשורה לעניין, היא משפיעה גם בתוך הקו הירוק.

את החישוב מימין של מחיר אוסלו ראיתי והוא היה אמין בערך כמו זה שהזכרתי לעיל של הארץ ומסיבות דומות להפתיע.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אחד ביום בפרק ראשון של היסטוריה אלטרנטיבית

לאחר שיקול דעת מעמיק החלטתי שהפרק  אחד ביום: מי יציל את המשטרה?  פשוט מייצג היסטוריה אלטרנטיבית. אני רק מופתע מכך שלא מזהירים את המאזינים ומ...