יום חמישי, 30 במרץ 2017

תחבורה ציבורית בשבת והמחסור בנהגים

השאלה לגבי הפעלת התחבורה הציבורית היא עם אלו נהגים בדיוק? במדינת ישראל חסרים שליש מכמות הנהגים הדרושים לתחבורה ציבורית וזה לא עניין של כסף. במצב כזה ההצעה להרחיב את התחבורה הציבורית ליום שבת היא בדיחה. קודם שהממשלה תזיז את התחת, תגייס נהגים ואחר כך יהיה על מה לדבר.
 
אני מציע לבדוק את מודעות הדרושים לנהגי אוטובוס לפני שמדברים. אין מספיק נהגים לאוטובוסים במדינת ישראל, נקודה. הטענה שמדובר בעניין של שכר מצביעה על בורות מביכה - השכר של נהגי תחבורה ציבורית עלה בחמישים אחוז בעשור האחרון, והבעיה לא קטנה אלא גדלה - זה רומז שהטענה ש-20% יעשו את העבודה היא אבסורדית. השכר חשוב אבל יש גם דברים אחרים כמו עבודה קשה ומעצבנת שמשפיעים יותר. אפשר לבדוק את העובדות הללו עם מי שרוצים - אני הייתי מתחיל מדב חנין שיזם דיון בכנסת על העניין הזה בדיוק לפני כמה חודשים.
 
אני לא צוחק, ההצעה לאוטומציה אכן תתממש בסוף ותחושת "אין עתיד לנהגי אוטובוס" תורמת גם היא למחסור בהם.
 
בבריטניה ניסו את רעיון ההעלאה המשמעותית בשכר ואחרי שהפולנים עוזבים (כי המצב בפולין השתפר) הם במצב דומה לשלנו. אולי אם היינו מציעים 300 שקל לשעה היו קופצים, אבל גם זה מוטל בספק.
 
יש לציין כי הטענה מסתדרת יופי עם התאוריה הכלכלית, אנשים רוצים מקסום של הרווח שלהם - הוא פשוט לא תמיד נמדד בכסף ובמקרה של נהג אוטובוס, האלמנטים האחרים הם הפסדיים במובהק. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הישראלים לא יודעים את המצב בעזה

זאת אמנם טענה נכונה אבל במובן מסוים תמוהה. נכון שאנשים כמוני, שצפה היום בכמעט 20 דקות על המתרחש בעזה (ממגוון מקורות) נדירים אבל זה לא נובע מ...