יום חמישי, 21 בספטמבר 2017

התועלת של רכבת העמק

אי אפשר לדבר על רכבת העמק בלי להזכיר את המילה "ירדן":
1. הרוב המוחלט של המטענים ברכבת העמק מגיעים מירדן
2. בעקבות 1 רוב הכסף לרכבת העמק הגיע מהאמריקאים

אני נוסע די הרבה על כביש 60, מספר המשאיות צנח דרמטית. הירדנים מעבירים המון סחורות דרך הרכבת. נכון שהן לא מגיעות מהרכבת הירדנית, אבל הן נוסעות על המסילה אצלנו. העלות החליפית במקרה הזה כללה הפיכת כביש 60 לתלת מסלולי בשני הכיוונים (אני רציני, זה מה שהאוצר הציע) והייתה אמורה לעלות לא פחות. 

חוץ מזה, החישוב הכלכלי של המתנגדים מניח שישראל שילמה על המסילה, במקרה של רכבת העמק - זה לא ממש מדויק. אני לא כלכלן כך שהפרטים המדויקים לא נהירים לי אבל בערך חצי מהכסף הועבר מהאמריקאים דרך גוף לשיתוף פעולה אזורי. הם גם נתנו את הערבויות לגיוס הכסף שגויס בערבות שלהם. האירופים סייעו בצד הירדני אבל פרט לכותרת הזאת אני לא יודע כלום על החלק הזה של התוכנית. זה מידע שנשמר בשקט בעקבות דרישה ירדנית ולכן הועבר בדרך מסובכת שאני מודה שהיא מעבר להבנתי.
 
משרד האוצר הסכים לרכבת העמק רק אחרי שהאמריקאים כפו עליהם והבהירו שישלמו חצי. החלק היחיד שהאוצר התערב פה זה בהחלטה המטופשת לשים רק מסילה אחת, מה שיעלה לישראל כנראה יותר מהמסילה המקורית כי להכפלה האמריקאים לא יתרמו. אגב, יש עודף ביקוש לרכבת העמק בגלל האיוולת הזאת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הישראלים לא יודעים את המצב בעזה

זאת אמנם טענה נכונה אבל במובן מסוים תמוהה. נכון שאנשים כמוני, שצפה היום בכמעט 20 דקות על המתרחש בעזה (ממגוון מקורות) נדירים אבל זה לא נובע מ...