יום שני, 9 ביולי 2018

ההתחממות הגלובלית והמזרח התיכון

התחממות כדור הארץ היא ססמה קליטה. למעשה התהליך מזכיר יותר חימום של סיר על האש - הזרמים נעשים יותר ויותר סוערים כך שהנזק גדול מאוד (יותר מקרי קיצון לכל הכיוונים).

ההנחה שבני אדם אחראים להתחממות היא סבירה אבל לא מוכחת, בעיקר כי אנחנו לא ממש מבינים את הצורה בה האקלים מתנהג.

מה מחיר עצירת ההתחממות? כמה עלתה לעולם המלחמה בסוריה? כמה העניים הגרמנים שילמו עליה? המלחמה הזאת היא תוצאה ישירה של הבצורת כתוצאה מהתחממות הגלובלית. הבעיה היא בעיקר להבין מה יעיל, בהתחשב ברמת הידע העלובה שלנו, אפשרי שהפעולות כרגע גורמות יותר נזק מתועלת.
 
בעוד אין ספק שלא כל המלחמות (גם היום) נובעות מסיבות סביבתיות, בתימן למשל העניין שולי למדי. בסוריה יש קו ישיר בין הבצורת לבין התדרדרות המחאה השקטה למלחמת אזרחים. אפשר לראות זאת בכך שזאת הפעם השלישית שבצורת רצינית גורמת להתדרדרות. בשנות העשרים הייתה מרידה נגד הצרפתים והטבח בחמה נולד גם הוא בנסיבות דומות. כך שבעוד שהתשובה היא כן, התוצאות קצת שונות מהצפוי. הקשר להתחממות הגלובלית הוא יותר ספקולטיבי, אבל לדעתי עדיין יותר סביר מהאפשרות ההפוכה.
 
עם זאת, מלחמת האזרחים בסוריה פרצה במועד הספציפי בגלל הבצורת, אין ספק שהעניין סבוך הרבה יותר, עובדה שגם בירדן המצב לא התדרדר באותו מועד הגם שהמצב שם גרוע אפילו יותר.
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הישראלים לא יודעים את המצב בעזה

זאת אמנם טענה נכונה אבל במובן מסוים תמוהה. נכון שאנשים כמוני, שצפה היום בכמעט 20 דקות על המתרחש בעזה (ממגוון מקורות) נדירים אבל זה לא נובע מ...