יום חמישי, 4 בפברואר 2021

חשיבות ההתייחסות לרמת הציות להנחיות בהשוואת תמותה

ההתייחסויות לגרף המתים של בלגיה מהקורונה מתעלמות מרמת הציות להנחיות הממשלתיות, בלגיה היא מדינה לא ממש מתפקדת, רמת הציות בה להנחיות הקורונה היא הנמוכה באירופה וקרובה יותר לדרום אמריקה כך שהצגת גרף ההנחיות היא חסרת משמעות, הממשלה אומרת, האזרחים מגדול ועד קטן מצפצפים. רמת ההתעלמות בבלגיה חריגה מכיוון שיש בה עימות לאומי, שיתוק פוליטי, נוכחות של מיעוט מוסלמי מסתגר מאוד, כמות גדולה (כנראה הגדולה בעולם יחסית) של פונקציונרים בעלי פטור ובית מלוכה שהפגין בגלוי צפצוף בלתי מתנצל.
 
יש מתאם הדוק בין מימוש מגבלות לבין תחלואה קשה. כפי שהן בלגיה והן שבדיה מדגימות יפה (יש דוגמאות נוספות כמו פרו והאמזונס בברזיל) לא תמיד יש קשר רב בין רמת המגבלות הרשמית לבין הפרקטית - רק במשטר דיקטטורי כמו בסין הן באמת שוות.
 
בכל פעם שמישהו שואל, אני בודק, זה לא קצר. אם ישאלו אותי על ארגנטינה למשל - אין לי מושג (וגם שם יש דברים מענייינים בהשוואה אזורית). בודקים כל מיני דברים - בדרך כלל יש עדויות די חזקות מהעיתונות כמו בכל המקרים הנ"ל. בכל מקרה, יש פה מתח מובנה, ככל שנלקחים יותר משתנים, יש יותר סיכויים להטיות מכל סוג, מצד שני ברור לחלוטין שהציפייה לכמות משתנים נמוכה במגיפה היא לא רצינית.

המסקנה האמתית שלי מהנושא היא מאוד פשוטה - יש כ-500 אזורי רגולציית קורונה בעולם, מי שמנסה להוכיח מדוגמה אחת או שתיים תאוריה מסוימת - פשוט מבלבל את המוח. עד היום לא ראיתי סקירה כזאת שמתנגדת לרגולציה ממשלתית, כשאראה אחת אולי יהיה מה לשקול. אני טרם נתקלתי בדוגמה נגדית, בכל הפעמים, ישנה התעלמות מוחלטת מגורמים אחרים ובראש ובראשונה מהעובדה שהמדיניות לא משנה אלא הביצוע. יש לזכור כי יש לא מעט אנשים, עם הרבה מאוד כסף שמנסים לבנות סקירה כזאת. הדוגמה המוכרת ביותר היא כנראה כמה מהתומכים הכבדים של המפלגה הרפובליקנית בארה"ב, בינתיים ללא הצלחה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הישראלים לא יודעים את המצב בעזה

זאת אמנם טענה נכונה אבל במובן מסוים תמוהה. נכון שאנשים כמוני, שצפה היום בכמעט 20 דקות על המתרחש בעזה (ממגוון מקורות) נדירים אבל זה לא נובע מ...