יום ראשון, 9 ביולי 2023

מערכת החינוך בעתיד

הבעיה עם מערכת החינוך  הוא דווקא התמריצים של ההורים ולא שה. מערכת החינוך הייתה עם פחות משאבים בעבר, ההבדל הוא בכך שההורים היו מאוד לחוצים עליה. הסיבה לירידה הן המעבר ממערכת תעשייתית (שאליה מערכת החינוך מותאמת) למערכת של עידן המידע. הפרטה לא תפתור את הבעיה הזאת, לכל היותר היא תגדיל את הסיכויים של בית ספר כלשהו למצוא את הדרך החדשה (עד היום לא נמצאה אחת). המחשבה שהפרטה היא מילת קסם היא די מופרכת גם במקרה הזה - המערכת הפרטית תתרסק גם היא, קצת יותר לאט אולי, אבל היא מפגרת לא פחות מהציבורית.


התשואה המרכזית היום של בתי ספר פרטיים היא הקשרים שהם יוצרים. זה רק עניין של זמן עד שהתשואה הזאת תעלם ברובה המכריע. קשה לקבל את המצב שבו אין עדיין תחליף ולכן לדעתי מעדיפים להילחם את המלחמות של העבר ולכל היותר של ההווה.

קל מאוד לאתר את הסדקים במערכת הנוכחית, הם קיימים באופן רוחבי בכל העולם. חלק מהמערכות יותר מוצלחות אז הן רחוקות מעט יותר מהתהום, חלקן פחות, אבל תוך 20 שנים כולן יעברו את הסף. המערכת הפרטית לא יעילה ולא נותנת לתלמידים את הידע. הפער הזה גדל באופן מעריכי בשנים האחרונות אבל ההורים עדיין לא מכירים בו, זה פשוט עניין של זמן עד שזה יקרה

תאורטית זה נכון שלבית ספר פרטי יש יותר סיכוי להתקדם, הבעיה היא שיש תהום שאף אחד לא יודע איך לגשר עליה. אמנם הרבה יותר סביר שבית ספר פרטי יגשר עליה מאשר מערכת ציבורית שלמה, אבל זה עדיין לא קרה וכשזה יקרה, האפקט ככל הנראה יהיה כמעט מיידי (ויותר תלוי בהורים מאשר במערכת). לא מדובר סתם בשינוי קטן אלא בשינוי פרדיגמה, כך שפער הגמישות הוא די זניח

הנקודה המרכזית היא שצריך להפסיק לתת את המידע וצריך לתת את הידע, זה עניין לא פשוט בכלל.  ידע הוא דרך להשיג מידע, לא מידע מסוים. המידע היום זמין ולכן המורה לא מועיל (מעבר לכיתה א׳) בנושא. המעבר להנחלת ידע - כלומר שיטות להשגה והפנמת מידע, הוא מאוד לא פשוט - הוא נמצא היום ברמת הסיסמא וזאת בדיוק הבעיה.

לא מדובר בעניין חדש, הוא מוכר כבר יותר מ-50 שנים לפחות מאז ״הלם העתיד״ של טופלר. הצורך בהחלפה מוכר רשמית (במשרד החינוך) לפחות משנות ה-90 ועדיין לא התקדמנו בהרבה. ואם מישהו חושב שמדובר רק במערכת הציבורית הוא טועה, המצב במערכת הפרטית לא שונה בהרבה. ההתקדמות היחידה היא שפסלו המון אפשרויות שהתגלו כדרך ללא מוצא, זה חשוב אבל לא באמת מקדם. הבעיה בכל הניסיונות שהיו בישראל הייתה זהה - ככל שהילדים התבגרו ההורים נכנסו לפאניקה מה יקרה עם הבגרות.

אחת הבעיות שלנו בסיפור היא שהמערכת החינוכית העולמית הנוכחית היא במידה רבה הפצה של המערכת של העם היהודי. בשלב הנוכחי אין לנו גרעין כזה ולכן זה הרבה יותר קשה. למען הסר ספק, הבעיה היא לא כסף, אפשר לראות את העניין ברוב מדינות המערב שמשקיעות פר תלמיד יותר מאתנו.

גם היום אפשר להשתמש ב-ChatGPT ודומיו בשביל למצוא את השביל ההתחלתי, תוך שנים בודדות זאת תהיה דרך המלך. אנחנו מתקדמים בכיוון מאוד ברור בנושא הזה וקשה לראות מה יעצור אותו פרט לקריסה גלובלית (אפשרית בהחלט, אבל זה כבר נושא לדיון אחר). אמנם התוצאות של ChatGPT לא לגמרי אמינות היום, אבל זה רק עניין של זמן וכנראה לא הרבה ממנו

בניגוד ליותר מדי אנשים, אני לא חושב שמדובר בדור טמבלים אלא בדור שהדרישות ממנו הן אחרות. זאת בדיוק הבעיה עם מערכת החינוך - היא לא השתנתה בהתאם אלא נשארה באותו כיוון והורידה את הדרישות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

האו״ם איננו נייטרלי

בכל פעם שאני נתקל במשהו פוגע, אותה שאלה עולה לי לראש: האם זה היה בכוונה? התשובה היא בדרך כלל "זה מורכב". לצערי, הדוח של האו"ם...