יום שבת, 20 באפריל 2024

אין פרטנר וזאת אכן בעיה חמורה

להרבה אנשים העניין הזה מרגיש רע - זה לא משום שהם רעים, אלא מכיוון שהמצב אכן רע. המצב שבו הרוב המוחלט של הפלסטינים רוצים להרוג את היהודים הוא חד משמעי הרסני. גם לישראלים וגם לפלסטינים.

קל להגיד שהאמריקאים לא נגד ישראל מכיוון שהם ממשיכים לספק נשק למרות המצב הנורא בעזה. אבל הבעיה המרכזית איננה פניה של האמריקאים נגד ישראל אלא בכך שהמצב הזה מביא אותם לייאוש ולפעולות חסרות היגיון פנימי. את הדרישה האמריקאית הנוכחית אפשר לסכם במשפט פשוט - להפוך את כפר סבא למטולה.

הבעיה המרכזית בסיפור, עד כמה שהדבר מצער, איננה ממשלת ישראל. האפשרויות המעשיות של ישראל הן להיכנע ללחץ הבינלאומי ובכך להביא את סופה של המדינה או להמשיך ולהילחם מתוך תקווה שהאויב יקרוס בסופו של דבר. העובדה שהאמריקאים, כמו גם חלק ניכר מהאירופאים, באמת מאמינים בכך שהם רוצים את טובת ישראל, לא מעלה ולא מורידה, כי לא כך הערבים תופסים את גישתם. צריך קודם ולפני הכל להפנים שהערבים הם בעלי משמעות, כל עוד העולם המערבי מסרב להכיר בכך, יש לישראל מעט מאוד אפשרויות טובות אם בכלל. ישראל, למרבה הצער, קטנה מדי (ותמיד תהיה קטנה מדי) מכדי להציע לבדה לערבים עסקה ששווה את הוויתורים שהם נדרשים להם.

האם אפשר יהיה להיחלץ מהמצב הזה? אני מאמין שכן, מסיבה מאוד פסימיסטית ביסודה - אנחנו רואים היום את המצב בפועל ולכן יכולים להתייחס אליו. מהבחינה הזאת, המלחמה הציפה את הבעיות שהיו ב-30 השנים האחרונות על פני השטח ולא החמירה את המצב היסודי. אני מופתע רק מכך שהמלחמה פרצה היום ולא ב-2010.

האם החלפת המדיניות אפשרית? כן. האם החלפת המדיניות למדיניות של מניעת עימות תעזור? לא. האם יש לי רעיונות מוצלחים? ממש לא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

האו״ם איננו נייטרלי

בכל פעם שאני נתקל במשהו פוגע, אותה שאלה עולה לי לראש: האם זה היה בכוונה? התשובה היא בדרך כלל "זה מורכב". לצערי, הדוח של האו"ם...