יום שלישי, 7 במרץ 2023

הממשלה תוכל לעשות מה שהיא רוצה לאחר פיסקת ההתגברות

כן, הממשלה תוכל לעשות מה שהיא רוצה לאחר העברת פיסקת ההתגברות, אלא מה? לא יהיה בכך שום שינוי שהוא. גם כיום יש לממשלה שתי אפשרויות כאלו:

הראשונה, תקנות לשעת חירום, מאז 1948 מוכרז מצב חירום בישראל המאפשר לממשלה לפעול כנגד כמעט כל חוק במדינה ולא לציית לשום בית משפט. נכון, בעשרות השנים האחרונות נעשה שימוש בסמכויות הללו רק פעמיים (תוכנית הייצוב ומשבר הקורונה) וגם אז לזמן קצר, אולם ממשלה בעלת נטיות דיקטטוריות כמו אלו שמיוחסות לממשלה הנוכחית לא תתקשה להצדיק פעולות בצורה הזאת.

השנייה, לשתף פעולה עם בית המשפט ולהעביר תקנות במקום חוקים. זאת הדרך בה הלכה הממשלה הקודמת שזרקה את האופיזיציה מוועדות הכנסת, והשתמשה בראשי הוועדות בתור פיונים, שלא שיתפו לעתים קרובות את חברי הוועדה האחרים (מהקואליציה) בחלק ניכר מהדיונים. בית המשפט העליון לא רק שלא טרח למנוע את ההדרה של חברי האופיזיציה (מחק את העתירה), אלא גם שיתף פעולה באופן מביש עם הקואליציה, בנסיון לקרב את המדינה לשלטון באמצעות צווים - על ידי העברת של כמות בלתי סבירה בעליל, של הסדרים ראשוניים לרמה של תקנות, שאותן אפשר להעביר בהחלטה פשוטה של הוועדה. ההבדל היחידי לעומת האפשרות הקודמת הוא רמת הסיבוך הגבוהה יותר, אולם דבר זה התרחש וממש לא ממזמן.

בסך הכל, קשה מאוד להתרשם מאלו המזועזעים מרמת הדיונים בוועדת חוקה, חוק ומשפט בשעה שבכנסת הקודמת בכלל לא נערכו דיונים בעלי משמעות בוועדות הכנסת, כי הקואליציה בה הם תמכו החליטה שהכנסת איננה ראויה לשותפות בשלטון. באותה מידה אי אפשר לקבל את הטענות כאילו הממשלה מנסה להיות רודנית בשעה שהיה הרבה יותר קל מבחינתה להמשיך (תוך תמיכה של חלק לא מבוטל מציבור תומכיה) במדיניות של הממשלה הקודמת, ואכן לשלוט בכנסת כפי שהשמאל טורח שוב ושוב לספר שהממשלה הנוכחית עושה.

לסיכום, המצב החוקתי בישראל דורש שיפור דחוף, בראש ובראשונה מניעת תרגילים מהסוג שהקואליציה הקודמת ביצעה, תוך תמיכה ברמות משתנות של בית המשפט העליון. אולם דיון על נושא כזה חייב להתנהל בידיים נקיות, אנשים שניסו לערער את הדמוקרטיה עוד יותר לא יכולים להיחשב כאלו והצרחות שלהם על "סכנה לדמוקרטיה" צריכות להתקבל בהתאם. בנוסף, אי אפשר לטעון ברצינות כי בית המשפט העליון הוא קריטי למניעת התדרדרות הדמוקרטיה ובו בזמן להתעלם מהתרומה הנרחבת שנתן למאמץ מוצלח למדי לעשות כן לפני חודשים ספורים. מי שמעוניין בכך שבית המשפט יהיה מגן הדמוקרטיה חייב להסביר כיצד הוא יהיה מספיק מגוון כך שלא יעזור לממשלה לעשות כן רק כי היא שייכת למחנה השמאל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אחד ביום בפרק ראשון של היסטוריה אלטרנטיבית

לאחר שיקול דעת מעמיק החלטתי שהפרק  אחד ביום: מי יציל את המשטרה?  פשוט מייצג היסטוריה אלטרנטיבית. אני רק מופתע מכך שלא מזהירים את המאזינים ומ...