זה ממשיך להיות מקור לתמיהה מתמדת עבורי כיצד חלק משמעותי מהאוכלוסייה העולמית, כולל אלה הרואים עצמם כבעלי ידע רב, יכולים לאמץ ולהגן בקלות כזו על הרעיון שארגון בינלאומי בעל מוניטין לכאורה מחזיק בכוח להפוך פנטזיה גרידא וטהורה למציאות מקובלת ומוחלטת.
קחו, למשל, את הטענה המגוחכת שישראל, במהלך המלחמה הנוכחית שיזם חמאס, הצליחה איכשהו למנוע את כל התקפי הלב הקטלניים ברצועת עזה. זה לא רק הגזמה או פרשנות שגויה של אירועים; זהו שקר מוחלט, אבסורד בוטה המתריס נגד כל היגיון או הבנה רפואית. עם זאת, אנשים אלה, לעתים קרובות עם אווירה של עליונות אינטלקטואלית, מסרבים בתוקף לשקול את האפשרות שטענה כזו היא כל דבר מלבד האמת הבלתי מעורערת. הם דורשים, בביטחון בלתי מעורער, שהנרטיב הכוזב בעליל הזה יתקבל כעובדה בלתי ניתנת לערעור ובלתי ניתנת להכחשה, כאבן יסוד בהבנתם את הסכסוך.
נכונות זו להשעות את חוסר האמון מול שקרים בוטים כאלה היא מדכאת עמוקות, והיא שוחקת את יסודות האמון עליהם בנויים מוסדות בינלאומיים. אנו רוצים נואשות להאמין שארגונים כמו בתי משפט בינלאומיים, שנועדו לקיים עקרונות של צדק ויושר, לעולם לא יתכופפו לקבל טענות מפוברקות כאלה כראיות תקפות. אנו דבקים בתקווה שמוסדות אלה מונחים על ידי היגיון, אובייקטיביות ומחויבות לאמת. למרבה הצער, המציאות הקשה מדגימה שקבלה מסוג זה, בלתי סבירה וראויה לגינוי מוסרי ככל שתהיה, אכן מתרחשת. העובדה שזה לא אמור לקרות לא אומרת שזה לא קורה. נכונות זו לאמץ פנטזיה על פני עובדה מערערת את הלגיטימיות של מוסדות אלה ומרעילה את השיח הציבורי, מה שמקשה יותר ויותר להבחין בין אמת לשקר בעולם שכבר מוצף במידע מוטעה.
---
נקודות נוספות:
1. בפוסט הקודם שלי הסברתי בפירוט רב יותר מדוע האשמה זו מטרידה כל כך - ״המוסר המוטעה של האנטישמיות המודרנית״
2. אנו עשויים לראות את הנושא מנקודת מבט של דעה קדומה אחרת: גזענות עם ציפיות נמוכות המופנית כלפי פלסטינים, אשר נחשבים כטיפשים מכדי לומר שקרים. הסבר משלים זה אינו משפר את המצב - ״צביעות בינלאומית: תמיכה בחמאס והתעלמות מזכויות אדם״
3. בעוד שמוקדם מדי להעריך באופן מלא את השפעת חלוקת הסיוע של GHF, תגובת הארגונים הבינלאומיים למאמץ זה מדגישה את הבנתם המוגבלת את המצב ברצועת עזה. שיתוף הפעולה הגלוי לכאורה של רבים מארגונים אלה עם חמאס כדי לשבש את חלוקת הסיוע רק מדגיש את ניתוקם מהמציאות בשטח.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה